اتحادیه اروپا: 25 درصد کشاورزی باید تا سال 2030 ارگانیک شود.

شاخص 4
  • اتحادیه اروپا: 25 درصد کشاورزی باید تا سال 2030 ارگانیک شود.

    کمیسیون اروپا اخیراً دو استراتژی جدید منتشر کرده است: استراتژی تنوع زیستی و مزرعه به چنگال (F2F). به گفته EC، این دو استراتژی متقابلاً تقویت می شوند و طبیعت، کشاورزان، کسب و کار و مصرف کنندگان را برای همکاری مشترک در جهت آینده ای رقابتی پایدار گرد هم می آورند. یکی از اهداف کلیدی در استراتژی مزرعه تا چنگال برای تغییر کشاورزی اتحادیه اروپا، هدف ارتقای مواد غذایی ارگانیک و کشاورزی به 25 درصد در سال 2030 است. این جاه طلبی توسط انجمن تجارت و فرآوری ارگانیک اروپا OPTA و IFOAM EU به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. 

    استفان هیپ، رئیس OPTA از راه‌اندازی استراتژی Farm to Fork استقبال می‌کند. همه ما می دانیم که برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و بازیابی تنوع زیستی، کیفیت آب و حاصلخیزی خاک، باید رابطه خود را با طبیعت تقویت کنیم. بخش ارگانیک سالهاست برای این اهداف مبارزه کرده است. من فکر می‌کنم برای همه پیشگامان کشاورزی ارگانیک، پردازش و تجارت، این استراتژی مزرعه تا چنگال به منزله قدردانی از سهمی است که آنها در میزها و بشقاب‌ها در سراسر اروپا می‌آورند.»  در حال حاضر، کشاورزی ارگانیک در اتحادیه اروپا سهمی بین 8 تا 9 درصد از کل را دارد.سطح کشاورزی افزایش به 25 درصد در ده سال مستلزم رشد سالانه 11 درصدی است. که دربرخی از کشورها مانند اتریش، سوئیس، دانمارک و سوئد سطح 25% در دسترس است و کشورهای بزرگتر مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و فرانسه در حال حاضر در سطح 10% یا بالاتر از آن قرار دارند. اما در بسیاری از کشورهای دیگر کشاورزی ارگانیک کاملاً عقب مانده است.

    اخبار4

    کشاورزی ارگانیک در اتحادیه اروپا سهمی بین 8 تا 9 درصد از کل سطح کشاورزی دارد. استفان هیپ می‌گوید: «هدف 25 درصد ارگانیک در سال 2030 جاه‌طلبی درستی است، اما برای ایجاد آن نیاز به ابزارهایی دارد. حمایت مالی از کشاورزی در اتحادیه اروپا باید به اندازه کافی برای کشاورزی و تولید ارگانیک و پایدار تغییر کند. و بازار محصولات ارگانیک باید به طور همزمان در جهات مختلف افزایش و تحریک شود. طرح افزایش سهم محصولات ارگانیک در رستوران ها و سفره خانه های عمومی  شروع خوبی است. OPTA با شرکت های ارگانیک بسیار باتجربه خود به ایجاد اهداف استراتژی Farm to Fork تا حد امکان کمک خواهد کرد. اعضای OPTA مواد خام ارگانیک را در سراسر اتحادیه اروپا منبع، پردازش و تجارت می کنند. بنابراین، OPTA همچنین حمایت می‌کند که کمیسیون اروپا واقعاً می‌خواهد استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در کشاورزی را متوقف کند و سطح طبیعت حفاظت‌شده را از 20 به 30 درصد از کل سطح اتحادیه اروپا افزایش دهد. IFOAM EU از استراتژی‌های تنوع زیستی اتحادیه اروپا و مزرعه تا چنگال (F2F) و هدف دستیابی به 25 درصد زمین ارگانیک در اروپا تا سال 2030 و همچنین اقداماتی برای افزایش تقاضا برای محصولات ارگانیک از طریق طرح‌های تبلیغاتی و خریدهای عمومی سبز استقبال می‌کند. یان پلاژ، رئیس اتحادیه اروپا IFOAM، اظهار داشت: «پیشنهاد یک هدف اتحادیه اروپا برای زمین‌های ارگانیک، تصمیم مهمی است که کشاورزی ارگانیک را هسته اصلی انتقال کشاورزی اروپا به سوی اکواکولوژی کشاورزی قرار می‌دهد. کشاورزی ارگانیک یک مدل اقتصادی موفق برای کشاورزان با مزایای ثابت شده برای محیط زیست است. تبدیل آن به سنگ بنای سیستم غذایی پایدار اتحادیه اروپا در آینده تصمیم درستی است. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به بحران آب و هوا و تنوع زیستی رسیدگی کنیم و سیستم‌های کشاورزی خود را انعطاف‌پذیرتر کنیم، باید کشاورزی اتحادیه اروپا را متحول کنیم. استراتژی F2F به شهروندان اتحادیه اروپا چشم اندازی روشن برای آینده سیستم غذایی ما ارائه می دهد.

    با این حال، اهداف F2F و استراتژی های تنوع زیستی اتحادیه اروپا تنها در صورتی قابل دستیابی خواهند بود که در مذاکرات اصلاحات جاری سیاست مشترک کشاورزی (CAP) به طور کامل در نظر گرفته شوند. ما نباید مرتکب اشتباه شویم که از کووید-19 به عنوان بهانه ای برای ادامه سیاست کشاورزی عقب مانده استفاده کنیم.» یان پلاژ هشدار داد. به همین دلیل است که جنبش ارگانیک از پارلمان اروپا، شورا و کمیسیون می خواهد تا اهداف F2F و استراتژی های تنوع زیستی را به طور کامل در مقررات برنامه های استراتژیک CAP ادغام کنند تا سطح جاه طلبی را بالا ببرند و CAP را به ابزاری مؤثر تبدیل کنند. ایجاد انگیزه و کمک به کشاورزان برای گذار به شیوه های کشاورزی و زیست محیطی پایدارتر. اتحادیه اروپا به یک CAP جدید نیاز دارد که به کشاورزان برای مشارکت آنها در کالاهای عمومی مانند حفظ منابع طبیعی پاداش دهد. 

    IFOAM EU:

    طبق IFOAM EU، دستیابی به 25 درصد از زمین های ارگانیک در اتحادیه اروپا تا سال 2030 در صورتی امکان پذیر است که CAP پاداش لازم را برای مزایای تبدیل و نگهداری ارگانیک از طریق سیاست های توسعه روستایی موجود یا ابزارهای نوآورانه مانند طرح های زیست محیطی فراهم کند. شامل اقدامات سمت تقاضا مانند طرح‌های ترویجی و افزایش سهم محصولات ارگانیک در مدارس و بیمارستان‌ها از طریق تدارکات عمومی سبز، انتخاب هوشمندانه‌ای است زیرا این رویکرد فشار-کشش در افزایش کشاورزی ارگانیک در کشورهایی مانند دانمارک موفق بوده است. IFOAM EU همچنین از انتشار آتی برنامه اقدام بلندپروازانه اتحادیه اروپا برای کشاورزی ارگانیک که از تبدیل زمین، توسعه زنجیره تامین، تحقیق و نوآوری و توسعه بازار حمایت می کند، استقبال می کند. با اصلاح CAP، یک برنامه اقدام مستحکم شامل اهداف کمی محدود به زمان و بودجه اختصاصی مبنای خوبی برای افزایش زمین های ارگانیک و رسیدن به هدف 2030 خواهد بود.

     

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    ارسال دیدگاه