تاثیر اعجاب انگیز محصولات ارگانیک بر بدن انسان

ORGANIC12
  • ریشه کلمه ارگانیک و تاریخچه آن:

    ریشه این لغت به زبان انگلیسی میانه بازمی‌گردد. کلمه یونانی (به لاتین: organikos) در دهه ۱۵۱۰ میلادی به معنای عضو یا ابزار بکاررفته است. معنای آن به عنوان “موجوات زنده ارگانیزه” نخستین بار در سال ۱۷۷۸ میلادی ثبت شده‌است. معنای آن به عنوان “بدور از کود و آفت کش شیمیایی در سال ۱۸۳۱ میلادی به ثبت رسیده‌است

    ارگانیک چیست؟

    مواد غذایی ارگانیک به غذایی گفته می شود که بدون استفاده از مواد شیمیایی؛ آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد.  در تولید مواد غذایی ارگانیک در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته‌بندی تمامی فاکتورها سلامت مورد نظارت قرار می گیرد.
    بعلاوه حیواناتی که برای تولید مواد غذایی ارگانیک مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات پروررش داده می شوند نیز از تغذیه ارگانیک برخوردار بوده و تحت هیچ شرایطی آنتی بیوتیک، هورمون رشد،  موادضد غفونی کننده شیمیایی و …  استفاده نمیگردد. در دامپروری و تولید طیور ارگانیک حیوانات باید توانایی بروز رفتارهای غریزی خود را داشته واز رفاه کامل برخوردار باشند.

    میوه ها، سبزیجات، غلات و محصولات لبنی از جمله مواد غذایی و محصولات ارگانیک تولید شده هستند اما محصولات ارگانیک فرآوری شده مانند نوشابه، کیک و کلوچه، بستنی و غلات صبحانه هم به بازار عرضه شده است.

     

     

    مواد غذایی ارگانیک در طول دو دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. بسیاری از مردم فکر می کنند محصولات ارگانیک امن تر، سالم تر و خوشمزه تر از محصولات معمولی هستند.

    افراد دیگر معتقدند که استفاده از مواد غذایی ارگانیک برای محیط زیست و رفاه حیوانات بهتر است. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که ارگانیک و طبیعی به یک معنا نیستند.

     

    با خوردن غذاهای ارگانیک، خطرات کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد زیرا غذاهای ارگانیک اصلاً تغییری نمی کنند. بعلاوه، غذاهای ارگانیک دارای محتوای با کیفیت و ویتامین و مواد معدنی بالاتری هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کنند.

    ORGANIC11

    محصولات ارگانیک:

    محصولات ارگانیک عاری از سم هستند.

    در کشاورزی ارگانیک از هیچ نوع ماده شیمیایی خطرناک برای دور نگه داشتن آفات و بیماری ها استفاده نمی شود. همه این اقدامات طبیعی است و بنابراین به مصرف کننده آسیب نمی رساند.

    محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده  نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می کنند. اگر از افراد جامعه بپرسیم که منظور از محصولات ارگانیک چیست؟ بی معطلی جواب می دهند که محصولات ارگانیک محصولات طبیعی و سالمی هستند که می توانند اثرات موثری بر محیط زیست و جامعه داشته باشند.

    اما خوب چنین تعریفی تا چه میزان می تواند درست باشد؟ یا اینکه تعریف دقیق محصولات ارگانیک چیست؟

    به محصولاتی ارگانیک گفته می شود که از طریق کشاورزی ارگانیک و بر اساس یک سری از استاندارد های دقیق، محصولات رشد و به مصرف برسند

    این استاندارد ها در تمامی کشورها به یک شکل نیست و در هر کشور و هر نقطه جهان این استاندارد ها متفاوت است.

    اما به طور کل برای کشت محصولات ارگانیک از هیچ مواد شیمیایی  آفات، مواد افزودنی غذایی، کود های مصنوعی و کود های ساخته شده استفاده نمی شود.

    همچنین برای رشد این محصولات هیچگاه تغییرات ژنتیکی  روی دانه گیاهان اعمال نمی شود.

    در واقع در کشاورزی ارگانیک کشاورزان تعهداتی را برای رشد و کشت محصولات دارند که این تعهدات در کشاورزی های متداول و همچنین صنعتی وجود ندارد.

    این تعهد نیز همان رشد و کشت محصولات به طبیعی ترین شیوه ممکن است.

    به همین خاطر است که عمده محصولات ارگانیک تازه و در مقایسه با دیگر محصولات برای سلامتی ما از اهمیت بیش تری برخوردار است

     

    اصلاحات ژنتیکی و استفاده از هورمون های رشد، برخی از نگرانی های مربوط به عدم امنیت غذایی در جهان را برطرف می کند.

    این اثرات هنوز قابل مشاهده نیستند، اما در طولانی مدت، پیامدهای آن حساسیت به مواد آلرژی زا و کاهش عمده قدرت سیستم ایمنی بدن است.

    استفاده از تکنیک های طبیعی مانند کود سبز برای بارور کردن زمین ها و تناوب زراعی در کنترل آفات و بیماری ها کاملاً در تولید محصولات غذایی مطمئن تر، سالم و کار می کند. علاوه بر این، مواد غذایی سالم به معنای افراد سالم و تغذیه بهتر برای زندگی بهتر هم برای افراد و هم برای حیوانات است.

    چرا باید از محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟

    1. عاری از مواد شیمیایی می باشند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می هند
    2. از لحاظ ژنتیکی دستکاری نمی شوند
    3. تولید محصولات ارگانیک سلامت خاک و محیط زیست را به دنبال دارد
    4. عدم استفاده از هورمون ها و مواد شیمیایی در پرورش طیور و دامپروری ارگانیک
    5. عدم استفاده از آنتی بیوتیک در پرورش حیوانات ارگانیک
    6. باعث افزایش تنوع زیستی می شوند
    7. استفاده از محصولات ارگانیک ابتلا به بیماری ها و آلرژی را کاهش می دهد، افراد به دلیل نگرانی از مشکلات بهداشتی و زیست محیطی تصمیم می گیرند که محصولات ارگانیک استفاده کنند .

    تشخیص محصولات ارگانیک:

    برچسب محصولات ارگانیک

    اگر محصولی برچسب USDA داشته باشد تضمین می کند که این محصول 100 درصد یا حداقل 95 درصد ارگانیک است.

    محصولاتی که حاوی حداقل 70 درصد مواد تشکیل دهنده ارگانیک هستند دارای برچسب ساخته شده با مواد ارگانیک هستند اما نمی توانند برچسب USDA را استفاده کنند.

    برچسب ارگانیک

    خواص و مزایای استفاده از محصولات ارگانیک:

    انجمن تغذیه آمریکا معتقد است که سطح ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در محصولات ارگانیک بیشتر است.

    همچنین تحقیقات نشان داده که محصولات کشاورزی ارگانیک سطوح پایین تری نیترات دارند، مقادیر بالای نیترات خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.

    محصولات ارگانیک اغلب تازه تر هستند چون در تهیه آن ها از مواد نگهدارنده که طول عمرشان را بیشتر می کند استفاده نشده است.

    مصرف محصولات غذایی بسیار مغذی

    محصولات غذایی ارگانیک مانند گوشت ارگانیک، شیر ارگانیک، ماهی ارگانیک و طیور ارگانیک حاوی محتوای غذایی بسیار بالایی هستند زیرا در مقایسه با محصولات غذایی معمولی کشاورزی، حاوی مواد اصلاح شده نیستند.

    یکی دیگر از عواملی که آنها را بسیار مغذی می کند این است که به آنها زمان داده می شود تا رشد کنند و بهترین شرایط طبیعی را برای رشد فراهم می کنند. محتوای ویتامین و مواد معدنی محصولات غذایی ارگانیک همیشه زیاد است زیرا حیات و سلامت خاک مناسب ترین مکانیسم محصولات را برای دسترسی به مواد مغذی خاک فراهم می کند.

    غذاهای ارگانیک اصلاح ژنتیکی نمی شوند

    غذاهای ارگانیک فاقد تراریخته هستند، یعنی در طبیعت از نظر ژنتیکی ساخته نشده اند. مهندسی ژنتیک محصولات غذایی در عصر حاضر یک نگرانی بزرگ است. آنها غذاها یا گیاهانی هستند که DNA آنها تغییر کرده و در طبیعت اتفاق نمی افتد، معمولاً برای افزایش مقاومت در برابر آفت کش ها / علف کش ها.

    طرفداران ایمنی غذا معتقدند که GMO عامل اصلی رشد کند مغز، آسیب اندام های داخلی، اختلالات دستگاه گوارش و ضخیم شدن دستگاه گوارش است. بنابراین، فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک برای سلامتی این است که آنها فاقد GMO هستند، یک جز بسیار معمول در غذاهای غیر ارگانیک.

    طعم بهتر:

    جدا از تغذیه، مواد معدنی و قندی موجود در غذاهای ارگانیک خوش طعم است زیرا به محصولات زمان بیشتری برای رشد و بالندگی داده می شود. استفاده از تکنیک های تولید کشاورزی طبیعی و سازگار با محیط زیست دلیل طعم بهتر محصولات غذایی ارگانیک است. معمولاً طعم سبزیجات و میوه های ارگانیک در مقایسه با آنهایی که به طور متداول پرورش می یابند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

    حاوی آنتی اکسیدان:

    اثرات مثبت آنتی اکسیدان ها بر سلامت کلی در تعدادی از مطالعات علمی مشخص شده است، به ویژه آنهایی که از غذاهای ارگانیک گرفته شده اند.

    این به این دلیل است که غذاهای ارگانیک فاقد مواد شیمیایی خارجی هستند که به طور معمول با ویتامین ها، ترکیبات آلی و مواد معدنی واکنش نشان می دهند بنابراین تأثیرات اساسی آنتی اکسیدان ها در محصولات غذایی را کاهش می دهند.

    آخرین مطالعات نشان می دهد که مصرف غذای ارگانیک می تواند به مصرف بیشتر آنتی اکسیدان های مفید مغذی و محدود شدن در معرض فلزات سنگین کمک کند. تأثیرات مثبت آنتی اکسیدان های به دست آمده از غذاهای ارگانیک شامل پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان، مشکلات بینایی، پیری زودرس و سوء عملکرد شناختی است.

    محصولات ارگانیک سینولئیک اسید بیشتری دارند که برای سلامت قلب و عروق مفید می باشد.

    بسیاری از والدین معتقدند که محصولات ارگانیک چون آفت کش ندارند برای تغذیه نوزادان و کودکان مناسب تر هستند.

    ایمنی محیط زیست:

    غذاهای ارگانیک به طور محلی پرورش می یابند و حداقل دخالت در منابع محیطی را که از زندگی سالم حمایت می کنند، ایجاد می کنند. از آنجا که مواد شیمیایی مضر در کشاورزی ارگانیک ممنوع است، حداقل آلودگی آب، هوا و خاک وجود دارد، بنابراین یک محیط سالم و امن را تضمین می کند . به طور دقیق، کشاورزی ارگانیک پیامدهای طولانی مدت سلامتی انسان را که ناشی از آلودگی هوا، آب و خاک است، کاهش می دهد.

    شما اطمینان دارید که غذای تازه مصرف می کنید.

    محصولات غذایی ارگانیک با استانداردهای بسیار سختگیرانه تولید، فرآوری و تهیه می شوند. به هیچ وجه مواد نگهدارنده شیمیایی مورد استفاده در غذاهای ارگانیک پیدا نخواهید کرد. به همین ترتیب، غذای ارگانیک اغلب تازه و پر از طعم است زیرا از مواد نگهدارنده استفاده نمی کند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. اکثر محصولات غذایی ارگانیک در محلی که تولید می شوند به صورت محلی فروخته یا عرضه می شوند.

    شانس کاهش بیماری ناشی از غذا

    چندین مورد شیوع بیماری های ناشی از غذا گزارش شده است. تخم مرغ، اسفناج، کره بادام زمینی، خربزه و غذاهای رستوران های فست فود در رده نخست قرار گرفته اند زیرا تولید آنها در درجه اول با سود تجارت کشاورزی متمرکز است. حتی حیوانات نیز بیمار هستند زیرا درصد زیادی از آنها برای بالا بردن بهره وری از داروها، واکسینه شدن و از محصولات جانبی حیوانات تغذیه می کنند تا تقاضای روزافزون تجارت کشاورزی را برآورده کنند.

     

    هنگامی که انسان از محصولات غذایی غیر ارگانیک استفاده می کند، آنتی بیوتیک ها، هورمون های رشد و واکسن هایی را که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک، واکسن، هورمون ها و محصولات جانبی حیوانات می شود، به طور غیرمستقیم مصرف می کند. این ممکن است باعث تغییر سیستم ایمنی بدن شود و در نتیجه انسان نتواند از خود در برابر بیماری ها دفاع کند.

    قطع سموم دفع آفات:

    مصرف سموم دفع آفات شیمیایی با انواع بیماری ها و اختلالات از جمله سرطان ها، اختلالات گوارشی، سردرد، ADHD، نقایص هنگام تولد، ضعف سیستم ایمنی بدن و حتی مرگ زودرس در ارتباط است. غذاهای ارگانیک عاری از سموم دفع آفات هستند و به همین دلیل برای دستیابی به سلامتی کلی بهتر ترجیح داده می شوند..

    این مواد شیمیایی غیر طبیعی هستند و آنها ترکیبات معدنی هستند که چندین ناهنجاری در سلامتی در انسان ایجاد می کنند. به عنوان مثال ارگانوفسفر با اختلالات مختلف رشد مانند ADHD و اوتیسم همراه است. از این رو محصولات غذایی ارگانیک زندگی بهتری را ارائه می دهند، به ویژه برای کودکانی که در سنین رشد خود به طور بالقوه تحت تأثیر سموم آفت کش قرار دارند.

    سلامت کلی بدن:

    از آنجا که غذای ارگانیک با استفاده از سموم دفع آفات شیمیایی یا کودهای شیمیایی تولید یا فرآوری نمی شود، فاقد هرگونه عنصر از مواد شیمیایی سمی است و ممکن است از راه های مضر بر سلامت انسان تأثیر بگذارد.

    استفاده از تکنیک های طبیعی مانند کود سبز برای بارور کردن زمین ها و تناوب زراعی در کنترل آفات و بیماری ها کاملاً در تولید محصولات غذایی مطمئن تر، سالم و کار می کند. علاوه بر این، مواد غذایی سالم به معنای افراد سالم و تغذیه بهتر برای زندگی بهتر هم برای افراد و هم برای حیوانات است.

    مضرات محصولات ارگانیک:

    چون در پرورش محصولات ارگانیک از آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود ممکن است مقادیر کمی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله لیستریا، سالمونلا و E. coli بر روی آن ها رشد کند که می توانند باعث ایجاد بیماری در انسان شوند.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    ارسال دیدگاه