سم سر سفره مردم ایران

  • سم سر سفره مردم ایران:

    مدتی است که برخی از کشورهای خارجی، دیگر خواهان خرید محصولات کشاورزی‌مان نیستند و آن‌ها را به کشور باز می‌گردانند. علت این اتفاق را هم استفاده بیش از حد کشاورزان از سموم بیان می‌کنند. موضوعی که اگر درست باشد قطعاً سلامت مردم کشورمان هم در خطر است به این دلیل که مردم نیز از همین محصولات استفاده می‌کنند. از همین رو باید مسئولان پاسخگو باشند که چرا نظارتی بر سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کشور و محصولات صادراتی نیست؟ اما محصولاتی که برگشت خورده‌اند شامل فلفل از روسیه و کیوی از هند است حالا هم عنوان می‌شود که ترکمنستان سیب‌زمینی‌های ایران را برگشت داده است. البته قره باش نائب رئیس اول اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفته است که سیب‌زمینی صادراتی ما از کشور ترکمنستان برگشت نخورده و چنین چیزی صحت ندارد. فقط بار سیب‌زمینی یک کامیون از کشور ازبکستان برگشت خورد که علت آن را خاک زیاد اعلام کردند اما برخی رسانه‌ها آن را بزرگ نمایی کردند. به هر حال پای سلامتی مردم در میان است و نمی‌توان به راحتی و ساده از کنار آن گذشت.

     

    هیچ نظارتی بر روی استانداردها نیست:

    در ادامه واکنش کاربران به مسئله برگشت محصولات کشاورزی کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی نیز نکاتی را مطرح می‌کنند. علی خان‌محمدی، عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران «ابتکار» گفت: ما در حوزه کشاورزی ثبت‌سفارش و الگوی کشت نداریم و کشاورزی‌مان قراردادی نیست و هرکسی هر محصولی را که می‌خواهد تولید و به فکر صادرات خواهد بود. اما تمام ماجرا این نیست، مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما اکنون با چالش تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و در این شرایط تأمین سموم و کودهای استاندارد در کشورمان با مشکل روبه‌رو بوده، بنابراین کیفیت کودها و سموم پایین خواهد بود.

    با مردم سرزمینتان چه می‌کنید؟

    از سوی دیگر پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در واکنش به این اتفاق گفته است: «کشورهای دیگر یکی یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند. آن‌ها حافظ سلامت شهروندانشان هستند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم وارد بدنشان می‌شود. مردم اینگونه می‌میرندیا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد.» سعید اسلامی، کارشناس اقتصادی نیز عنوان کرد: «ما همان محصولاتی را مصرف می‌کنیم که کشورهای خارجی اجازه نمی‌دهند به کشورشان وارد شود؟ با مردم سرزمین‌تان چه می‌کنید؟

    خان‌محمدی افزود: از سوی دیگر هیچ نظارتی بر روی استانداردها نیست لذا ما سم‌پاشی‌های مداوم سم‌پاش‌های غیر استاندارد را خواهیم داشت که سبب به وجود آمدن این چالش‌هایی می‌شود.


    این فعال حوزه کشاورزی ادامه داد:

    علاوه بر سم‌ها، ما سم‌پاش‌های غیر استاندارد داریم این در حالی است که تمام مراحل تولید یک محصول از سم و سم‌پاش گرفته تا کاربری که سم‌پاشی می‌کند باید همه استاندارد باشد.

    خان‌محمدی در ادامه گفت‌وگو به اهمیت استاندارد بودن تولید در کشورهای دیگر اشاره کرد و در این باره گفت: کشورهای دیگر استانداردهایی را برای بخش‌های مختلف خود لحاظ کردند تا از این طریق سلامت کشورشان را به خطر نیندازند

    در این کشورها دولت، پزشکان، مهندسان و تمام نهادهای مسئول برای تولید یک محصول قسم خورده تا با توجه به منافع ملی و سلامت افراد جامعه محصولی را تولید کنند که مطابق با استانداردها باشد. اما متاسفانه در کشور ما به تعهد و استانداردها توجهی نمی‌شود.


    عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی اظهار کرد:

    وقتی محصولات ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود اما به دلیل غیر استاندارد بودن آنها را به کشور باز می‌گردانند به جای منهدم کردن به سفره مردم می‌رسد. یعنی در نهایت مردم مجبور به استفاده از محصولات بی کیفیت می‌شوند.
    این فعال کشاورزی با تاکید بر در خطر بودن سلامت خانوارها با استفاده از محصولات غیر استاندارد ادامه داد: وقتی محصولات برگشت می‌خورند مسئولان باید پول کشاورزان را پرداخت و محصولات غیر استاندارد را منهدم کنند. چراکه غیر استاندارد بودن محصول ثابت شده و اصلاً نباید اجازه داد که محصولات غیر استاندارد وارد سبد خرید خانوارها شود.

     

    ORGANIC11

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    ارسال دیدگاه