تاثیر آبلیمو و آبغوره در پیشگیری از چاقی،درچه کسانی آبغوره بر آبلیمو ارجحیت دارد؟

آبلیمو 13
  • خواص آبلیمو طبیعی از نگاه متخصصان طب سنتی:

    طبع آبلیمو سرد است یا گرم؟

    در طب سنتی طبق تحقیقات انجام شده گفته شده است که آبلیمو طبع سرد و خشکی دارد و به همین دلیل مصرف بیش از اندازه از آن ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

    خواص آبلیمو:

    سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید و به اندازه مصرف کنید. به اندازه مصرف کردن آن خواص زیادی برای بدن دارد که در ادامه ی مطلب با  مضرات و خواص آبلیمو بیشتر آشنا خواهیم شد.

    علت اینکه لیمو را به عنوان یک میوه معجزه آسا می شناسند این است که سرشار از ویتامین سی، ویتامین ب 1، ب2، ب3، ب5، آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، فولات، روی، پتاسیم، کربوهیدرات و… می باشد.

    مصرف آن به همه ی افراد توصیه می شود و برای همه ی افراد مفید می باشد. اصلی ترین خواص آبلیمو در طب سنتی عبارتند از:

    درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی:

    به علت اینکه لیمو سرشار از ویتامین سی می باشد بنابراین هنگامی که شما سرما خوردید و یا دچار آبریزش بینی شده اید آب لیمو می تواند به شما کمک زیادی بکند اما سعی کنید به اندازه از آن مصرف کنید و در خوردن آن زیاده روی نکنید.

    اگر سرفه می کنید سعی کنید در طول روز کمی بار آبلیمو را به همراه عسل ترکیب کنید و آن را مصرف کنید تا خلط گلوی شما از بین برود و گلوی شما صاف شود و در نتیجه سرفه ی شما درمان شود. و همچنین باعث از بین رفتن درد و تورم نیز می شود.

    به دفع سموم زائد بدن کمک می کند:

    آب لیمو کمک زیادی به بدن شما می کند و همچنین در دفع و از بین بردن سموم زائد بدن تاثیر زیادی می گذارد و علاوه بر آن مصرف روزانه کمی آبلیمو به همراه آب گرم و عسل در صبح به احیاکردن تعادل بدن و تقویت آن کمک زیادی می کند. بنابراین یکی از خواص آبلیمو کمک به دفع سموم زائد بدن می باشد.

    در سفید کردن دندان ها موثر است:

    یکی دیگر از خواص آبلیمو این است که لیمو خاصیت اسیدی دارد بنابراین زمانی که شما از آن استفاده می کنید همه ی ذرات موجود در دندان هایتان را از بین می برد و دندان های شما را سفید و زیبا می کند.

    از بین بردن باکتری ها و ویروس ها:

    لیمو خاصیت ضد باکتری دارد و به علت داشتن خواص اسیدی به از بین بردن ویروس ها و باکتری ها در بدن کمک زیادی می کند.

    دفع سنگ کلیه و کمک به درمان یبوست:

    همانطور که می دانید آبلیمو به علت داشتن اسید سیتریک به دفع سنگ کلیه کمک می کند و مصرف به موقع و منظم آب لیمو از تشکیل شدن سنگ ها در کلیه جلوگیری می کند.

    علاوه بر آن لیمو به علت اینکه سرشار از ویتامین سی می باشد اثرات باز کننده دارد و در درمان یبوست کمک زیادی به فردی که به یبوست دچار شده است می کند.

    کاهش فشارخون:

    بر اساس تحقیقات انجام شده آب لیمو تاثیر زیادی در پایین آوردن سطح فشارخون دارد و مصرف روزانه و به اندازه کافی آن باعث می شود که فشار خون شما همیشه تعادل داشته باشد و کم و زیاد نشود.

    سلامت کبد:

    مصرف آب لیمو در طول روز باعث می شود که تولید صفرا در کبد افزایش یابد و به سم زدایی بدن کمک می کند بنابراین اگر می خواهید یک کبد سالم داشته باشید گهگاهی آبلیمو مصرف کنید.

    لیمو ترش و کمک به زنان باردار:

    یکی دیگر از خواص آبلیمو کمک به زنان باردار می باشد. لیمو ترش به دلیل داشتن بوی خوبی که دارد در دوران بارداری برای خانم های بارداری که دچار تهوع و استفراغ هستند کمک زیادی می کند.

    ابلیمو1

    علاوه بر موارد ذکر شده آبلیمو خواص دیگری نیز دارد که به آن ها می پردازیم:

    1. ترکیب آب به همراه آب لیمو تاثیر زیادی در درمان رفلکس اسید می گذارد.
    2. ترکیب آب لیمو به همراه نبات در درمان گاستریت بسیار موثر است.
    3. آبلیمو برای بیماران دیالیزی بسیار مفید می باشد.
    4. ترکیب آب لیمو با عسل و آب گرم علاوه بر درمان سرفه در درمان اسهال های خفیف نیز موثر است.
    5. مصرف ویتامین سی موجود در آب لیمو به رفع اختلالات بینایی از جمله آب مروارید نیز کمک زیادی می کند.
    6. ترکیب آب ولرم با آب لیمو تاثیر زیادی در درمان پسوریازیس می گذارد.
    7. آبلیمو خاصیت ضد التهابی دارد و التهابات موجود در بدن را به خوبی از بین می برد.
    8. آبلیمو به علت داشتن اسید سیتریک مانع از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود بنابراین برای جلوگیری از خشکی پوست سعی کنید از آب لیمو استفاده کنید.
    9. شربت لیمو ترش یا آبلیمو باعث از بین رفتن عطش می شود.
    10. اگر دچار خونریزی بینی شدید یک پنبه را به آبلیمو آغشته کنید و آن را روی سوراخ بینی خود قرار دهید تا خونریزی قطع شود.
    11. خوب است بدانید که آب لیمو در رفع خونریزی لثه نیز موثر است.
    12. شربت آب لیمو برای افرادی که دچار سرگیجه می شوند بسیار مفید می باشد.
    13. آب لیمو از مبتلا شدن افراد به پوکی استخوان جلوگیری می کند.
    14. فلاونوئیدهای پلی‌فنول موجود در آبلیمو  باعث پایین آوردن سطح کلسترول خون می شود و در نهایت به سلامت قلب کمک می کند.
    15. مصرف آبلیمو در سلامت پوست موثر است و از مشکلات پوستی جلوگیری می کند.

    مضرات آبلیمو:

    موارد ذکر شده از اصلی ترین خواص آب لیمو می باشند اما آب لیمو علاوه بر خاصیت هایی که دارد دارای مضراتی نیز می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

    مصرف بیش از اندازه آب لیمو برای افرادی که دچار زخم معده و یا مشکلات معده هستند مضر می باشد. مصرف بیش از اندازه آب لیموی غلیظ شده باعث خرابی دندان های فرد می شود و به آن ها آسیب وارد می کند.

    ابلیمو 12

    آبغوره:

    آبغوره یا آب غوره همون عصاره‌ی غوره است که برای طعم دادن و ترش کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیره. غوره میوه نارس و نرسیده‌ی انگور است که دارای طعم ترشی هست.

    برای درست کردن آبغوه طبیعی کافیه که غوره‌هایی که چیده شده رو بشورین و خشک کنید، بعد تو ظرف بزرگی بریزین و حسابی فشار بدین، تا آبش گرفته بشه، بعد از صافی یا آبکش رد کنید. آبغوره رو با کمی نمک روی حرارت بذارین و وقتی جوش آمد کف روش رو بگیرین و حرارت رو خاموش کنید.  به این صورت می‌تونین شما آبغوره درست کنید و در منزل نگهداری کنید و انواع سالادها و غذاها برای طعم دادن استفاده کنید.

    خواص آبغوره و فواید آن:

    مقاله امروز ، میوه ی سبز رنگ و کال انگور که دارای طعم ترش می باشد، غوره نام دارد و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. آبغوره دارای اسید سوکسینیک ، اسید مالیک، اسید گلوکولیک ، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند می باشد. آبغوره دارای خواص بی شمار و مفید برای سلامتی است ، از جمله کمک به هضم غذا، کنترل وزن، مصرف به عنوان منبع ویتامین C و بسیاری موارد دیگر که با نوشیدن اندکی از این نوشیدنی به آن دست خواهید یافت. همچنین برخی از بیماری ها با این نوشیدنی ترش مزه و گوارا درمان می شود.

    آبغوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند.

    از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند.

    آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان پا درد ، درمان کمر‌درد، درد سیاتیک و درمان روماتیسم مفید است.

    آبغوره مدر است و هم‌چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم‌ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

    خواص آبغوره (طبیعت و خواص درمانی):

    طبع آبغوره سرد و خشک (سوداوی) است. برخی خواص درمانی آبغوره عبارت است از:

    • آب انگور نارس یا آبغوره میزان زیادی آنتی اکسیدان یعنی قوی‌ترین ماده برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد و از این رو نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند.
    • تقویت معده، کمک به هضم غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارش از مهمترین خواص آبغوره است و مصرف آن به صوت ناشتا، به دفع کرم روده کمک می‌کند.
    • غرغره کردن آبغوره در دهان و گلو برای درمان ورم گلو مفید است.
    • آبغوره تقویت کننده کبد است، همچنین یکی از خواص آب غوره که در طب اسلامی به آن اشاره شده، رفع عطش، تشنگی، دفع صفرا و تعدیل اشتها است. نوشیدن آب غوره، حرارت و صفرای بدن را دفع و روده‌ها را ضدعفونی می‌کند. به این منظور توصیه می‌شود، روزانه یک قاشق مرباخوری آبغوره و در چند روز متوالی مصرف شود.
    • از دیگر خواص آبغوره در طب سنتی کمک به درمان و تسکین درد سیاتیک، دردکمر و پادرد است. همچنین مصرف آن برای افراد مبتلا به روماتیسم مفید می‌باشد. ذکر این نکته ضروری است که برای استفاده از رژیم غذایی حاوی آبغوره، لازم است در طول مصرف از خوردن غذاهای سنگین اجتناب شود.
    • آبغوره برای درمان اسهال ساده و ضدعفونی کردن دستگاه گوارش مفید است.
    • آبغوره خاصیت مدر دارد و از این‌رو یکی از موارد مصرف آن کاهش فشار خون بالا است، این نوشیدنی ترش همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که برای تنظیم فشار خون مفید است.
    • قابض بودن از خواص آبغوره است، از این رو ریختن چند قطره آبغوره در هنگام خونریزی بینی باعث بند آمدن خون می‌شود.
    • استفاده از آبغوره به همراه آب تره برای درمان بواسیر مفید است.
    • طبع آبغوره، خنک است و برای کمک به درمان تب، آنژین، ورم دهان و سل ریوی مناسب است.
    • خوردن آبغوره در دختران باعث جلو افتادن بلوغ می‌شود و قاعدگی را باز می‌کند. به طورکلی مصرف این نوشیدنی برای خانم‌ها باعث زود پریود شدن می‌گردد.
    • یکی از شناخته شده‌ترین خواص آبغوره، کمک به کاهش وزن و لاغری است. مداومت در خوردن آبغوره، صبح‌ها به صورت ناشتا بدن را لاغر و چربی دور شکم را آب می‌کند.
    • از این ماده غذایی به دلیل خاصیت صفرابر در درمان زردی و یرقان استفاده می‌شود.
    • آبغوره باعث کاهش کلسترول و چربی بد خون شده و آن را تبدیل به چربی خوب می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر است. نتایج تحقیقات بر روی افرادی که از آبغوره به‌طور مداوم استفاده کرده‌اند، نشان داد که رسوبات کلسیمی و چربی در دیواره‌های رگ‌هایشان کمتر شده است.
    • آبغوره به تسکین سردردهای ناشی از غلبه صفرا، سردردهای کهنه و مزمن کمک می‌کند. به این منظور دستمالی را در آبغوره تر نموده و بر روی پیشانی خود قرار دهید.
    •  
    آبغوره12

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۸ رای
    ارسال دیدگاه