بازار داغ ارگانیک در سراسر جهان: روندهای مشاهده شده در چند سال اخیر

اخبار 2.5
  • بازار داغ ارگانیک در سراسر جهان: روندهای مشاهده شده در چند سال اخیر

    در سطح جهانی، کشاورزی ارگانیک به رشد خود ادامه می دهد و در بین کشاورزان، مصرف کنندگان، بازیگران بازار و سیاست گذاران به استقبال گسترده ای رسیده است. بر اساس آخرین داده های موجود تقریباً 70 میلیون هکتار تحت مدیریت کشاورزی ارگانیک است که 1.4 درصد از زمین های کشاورزی جهان را تشکیل می دهد. بازار ارگانیک به بیش از 92 میلیارد یورو افزایش یافته است. ارقام موجود برای سال 2018 نشان می دهد که این رشد همچنان ادامه دارد.کشاورزی ارگانیک در سال های گذشته، به ویژه از سال 2000، توجه و حمایت رسمی فزاینده ای را به خود جلب کرده است.

    مؤسسه تحقیقاتی کشاورزی ارگانیک FiBL از سال 2000 به صورت سالانه داده‌های کشاورزی ارگانیک را بر اساس منابع داده ملی و داده‌های گواهی‌دهنده‌های بین‌المللی جمع‌آوری و منتشر می‌کند. . طبق آخرین نظرسنجی FiBL در مورد کشاورزی ارگانیک تایید شده در سراسر جهان، تا پایان سال 2017، فروش مواد غذایی و نوشیدنی ارگانیک به 92 میلیارد یورو رسیده است.

    روندهای فعلی بازار مشاهده شده در سال های گذشته شامل رشد مداوم، افزایش سهم بازار ارگانیک، افزایش واردات و اهمیت یافتن خرده فروشان به عنوان کانال بازاریابی است. پیشرفت‌های مرتبط دیگر این است که از سهم‌های بازار ارگانیک و ارگانیک به‌طور فزاینده‌ای برای نشان دادن پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار (دنیای بدون گرسنگی) و (مصرف پایدار) استفاده می‌شود و در حالی که در دسترس بودن داده‌های ارگانیک روز به روز راحت تر می شود اما بسیاری از چالش‌ها و مشکلات هم باید حل شوند.

    اخبار 2.1

    روندها:

    روند 1:

    رشد ادامه دارد – ایالات متحده و اتحادیه اروپا بزرگترین بازارهای واحد هستند – چین در حال جبران است. مانند گذشته، در سال 2018، کشورهای دارای بزرگترین بازارهای ارگانیک همچنان ایالات متحده (40.6 میلیارد یورو)، آلمان (10.9 میلیارد یورو) و فرانسه (9.1 میلیارد یورو) بودند. با این حال، یک روند جدید این است که چین به دلیل افزایش علاقه مصرف کنندگان و مسائل ایمنی مواد غذایی (8.1 میلیارد یورو) به سرعت در حال افزایش مصرف محصولات ارگانیک است. بازار جهانی که در سال 2017 تقریباً 92 میلیارد یورو بود، در سال 2018 به بیش از 95 میلیارد یورو رسید .

    روند 2:

    سهم بازار ارگانیک در حال افزایش – بیشترین سهم در کشورهای اروپایی ثبت شده است. در سطح جهانی، کشورهای اروپایی بیشترین سهم را از فروش مواد غذایی ارگانیک به عنوان درصدی از بازارهای مواد غذایی مربوطه خود دارند. دانمارک بالاترین سهم بازار ارگانیک را در سطح جهان دارد (11.5 درصد) و اولین کشوری است که از مرز 10 درصد عبور کرده است. پس از دانمارک، سوئیس (9.9 درصد) و سوئد (9.6 درصد) به بالاترین سهم در سال 2018 رسیدند.

    روند 3:

    واردات در حال افزایش است در حالی که اطلاعات کمی در مورد میزان واردات و صادرات محصولات ارگانیک وجود دارد، ممکن است فرض شود که واردات نقش مهمی ایفا می کند. در اتحادیه اروپا، بازار سریعتر از منطقه تولید در حال رشد است. در دانمارک، یکی از بازارهای عمده در اروپا و یکی از معدود کشورهایی که اطلاعات واردات دارد. واردات بین سال های 2008 و 2017 180 درصد افزایش یافته است. و تنها در سال 2016-2017 20 درصد. ممکن است فرض شود که این روند برای سایر بازارهای بزرگ مشابه است. اخیراً اتحادیه اروپا برای اولین بار داده های واردات به اتحادیه اروپا را منتشر کرده است که واردات بر حسب تن متریک را بر اساس کشور و محصول نشان می دهد. داده ها بر اساس اطلاعات گواهی دهندگان است. از آنجایی که فقط داده های سال 2018 در دسترس است، هنوز چیزی در مورد روندها نمی توان گفت. با این حال، داده ها نشان می دهد که 3.3 میلیون تن محصولات ارگانیک وارد شده است و تمرکز عمده بر روی مواد غذایی بوده است که بیشتر آن از چین و اوکراین بوده است. علاوه بر این، واردات میوه های استوایی، عمدتا از کشورهای آمریکای لاتین، نقش مهمی ایفا می کند. اتحادیه اروپا قصد دارد از این پس به طور منظم این داده ها را منتشر کند و نظارت بر تحولات در آینده جالب خواهد بود (اتحادیه اروپا 2019).

    اخبار2.2

    روند 4:

    خرده فروشان عمومی در حال افزایش هستند. اهمیت کانال های مختلف بازاریابی خرده فروشی (به استثنای خدمات غذا/کترینگ) از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در گذشته، کشورهایی با مشارکت قوی توسط خرده‌فروشان عمومی رشد بازار ارگانیک ثابتی را نشان دادند (مانند اتریش، دانمارک، سوئد، سوئیس و بریتانیا). فرانسه و ایتالیا، با این حال، نمونه های خوبی از کشورهایی با رشد بازار قوی هستند، که در آن خرده فروشان تخصصی نقش بسیار مهمی دارند. با این حال، فرانسه تنها کشوری است که در میان آن‌ها انتخاب شده‌اند که همه کانال‌های بازاریابی از رشد یکسانی برخوردار هستند. در آلمان، بازار وارد یک دوره گذار شده است. سوپرمارکت‌ها به نیروی محرکه بازار تبدیل شده‌اند، در حالی که خرده‌فروشان تخصصی با رقابت بیشتری روبرو هستند. در حالی که در سال 2014، 33 درصد از کل محصولات ارگانیک در فروشگاه های مواد غذایی ارگانیک فروخته می شد، این تعداد در سال 2018 به 27 درصد کاهش یافت، در حالی که که خرده فروشان عمومی تقریبا 60 درصد مواد غذایی ارگانیک را فروختند.

    روند 5:

    در دسترس بودن، دسترسی و کیفیت داده ها بهبود می یابد، اما تلاش های بیشتری لازم است در حالی که در دسترس بودن داده ها، دسترسی به داده ها، تنوع داده ها و کیفیت داده ها از زمانی که FiBL آمارهای جهانی خود را آغاز کرد به طور قابل توجهی بهبود یافته است، تعدادی از چالش های مربوط به جمع آوری داده های ارگانیک وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد. اینها شامل فقدان داده، جمع آوری نامنظم داده ها، داده های ناقص، فقدان طبقه بندی مشترک، فقدان تعاریف مشترک و داده های ناسازگار است. برای بهبود استفاده از شاخص‌های «سهم منطقه ارگانیک» و «خرده‌فروشی ارگانیک» توسط سیاست‌گذاران به منظور ارزیابی عملکرد زیست‌محیطی کشاورزی، داده‌های با کیفیت بالاتر مورد نیاز است. حمایت بهتر از جمع آوری داده ها از سوی دولت ها و نهادهای بین المللی می تواند به بهبود وضعیت کمک کند. 

    چشم انداز:

    توسعه بخش ارگانیک که شاهد رشد مستمر بازار ارگانیک و زمین تحت مدیریت ارگانیک بوده است، نشان دهنده ماهیت پویا و نوآورانه مواد غذایی و کشاورزی ارگانیک در پاسخ به انتظارات سیاست گذاران و تقاضای مصرف کنندگان برای کیفیت بالا است. 

    اخبار2.4

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    ارسال دیدگاه