کشمش و همه چیز درباره خواص و فواید بی نظیر آن

کشمش و مویز
  • کشمش:

    کشمش، میوه‌ی رسیده و خشک انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود.

    طبع کشمش گرم و خشک است.

    خواص کشمش:

    انگور در دو حالت قابل استفاده می باشد انگور تازه و انگور خشک شده. انگور خشک شده که توسط نور و حرارت خورشید خشک می شود تبدیل به میوه خشک کشمش می گردد.

    مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان‌ها مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

    همان طور که انگور دارای انواع مختلفی می باشد این میوه خشک نیز دارای انواع زیادی است.

    کشمش ها

    انواع مختلف انگور خشک شده عبارتند از:

    1. مویز
    2. آفتابی
    3. تیفی
    4. زرد
    5. سبز قلمی

    ارزش غذایی:

    این میوه خشک شده سرشار از مواد معدنی می باشد که دارای خواص بی شماری می باشد. با استفاده از این میوه شما می توانید بسیاری از بیماری های خود را درمان کنید. خواص کشمش به دلیل ترکیبات فوق العاده آن می باشد که غنی از مواد معدنی می باشد.
    ارزش غذایی ۱۰۰ گرم این میوه خشک شده دارای ۲۹۵ کالری می باشد.

    ترکیبات ۱۰۰ گرم عبارتند از:

    پتاسیم به مقدار ۲۳ درصد
    کربوهیدارت ۲۶ درصد
    ویتامین ث ۹ درصد
    منیزیم ۷ درصد

    ویتامین ب ۱۲ به مقدار ۱۰ درصد
     فیبر موجود در این میوه ۲۸ درصد
     پروتئین ۵ درصد
     کلسیم ۲ درصد

    دیگر خواص کشمش:

    خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد.

    ۱. خواص آنتی اکسیدانی:

    زمانی که شما در رژیم غذایی خود از مواد غذایی آنتی اکسیدانی استفاده کنید با این کار از تخریب شدن سلول ها جلو گیری می کنید. آنتی اکسیدان ها دارای خواص ضد سرطانی و ضد تخریب سلول های بدن می باشند. اگر شما در طول روز از این میوه خشک استفاده کنید در واقع جلوگیری از سرطان های مختلف نموده اید.

    ۲. کاهش فشار خون:

    فشار خون بالا می تواند دلیل رژیم غذایی نا مناسب باشد اما با استفاده از این میوه خشک می توانید فشار خون خود را کاهش دهید. خواص کشمش به دلیل داشتن پتاسیم می تواند مقدار قابل توجهی فشار خون را کنترول نمایید. اگر مبتلا به فشار خون هستید لازم است در رژیم غذایی خون از پتاسیم استفاده نمایید.

    ۳. کاهش دهنده استرس:

    اگر جز افراد استرسی هستید لازم است با دمنوش های مختلف کشمش استفاده کنید. با استفاده از دمنوش های آرامبخش و این میوه مقوی می توانید استرس خود را کاهش دهید.
    اگر جز افراد پر مشغله که در طول روز مقدار زیادی انرژی برای کار خود می گذارید و دچار استرس های کاری هستید توصیه می شود این میوه خشک را با خود داشته باشید.

    2

    ۴. تقویت کننده نور چشم:

    همیشه برای تقویت نور چشم و حفظ سلامتی چشم هایم هویچ را توصیه نموده اند. شاید تا به حال در مورد خواص کشمش برای افزایش نور چشم و سلامتی چشم اطلاعات کافی نداشتید.
    این میوه خشک شده با ترکیباتی که دارد می تواند نور چشم را افزایش داده و چشم را از تنبلی و ضعیف شدن نجات دهد. اگر جز افرادی هستید که در طول شبانه روز ساعات زیادی را مطالعه می کنید بهتر است کشمش را به همراه خود داشته باشید.

    ۵. رفع کننده کم خونی:

    یکی دیگر از خواص کشمش رفع کم خونی می باشد. افرادی که کمبود آهن باعث کم خونی شان شده است لازم است از این میوه خشک شده به طور منظم استفاده نمایند.

    ۶. درمانگر التهاب ها و عفونت ها:

    اگر دچار عفونت ها و التهاب های مزمن گردیده اید می توانید برای درمان کشمش را انتخاب کنید. خواص کشمش با داشتن آنتی اکسیدان های قوی ضد التهابی به طور کلی می تواند عفونت ها و التهاب ها را از بین ببرد. علاوه بر این پلی فنلی موجود در کشمش می تواند برای سرماخوردگی بسیار مفید باشد.

    ۷. محافظت کننده دهان و دندان:

    کشمش در ترکیب خود الئانولیک اسید دارد که می تواند از پوسیدگی دندان ها جلو گیری نماید. علاوه بر این به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی می تواند از عفونت های دهان و لثه پیشگیری کند.
    برای داشتن دندان های سالم و زیبا بهتر است به جای قند همراه چای از کشمش استفاده کنید.

    ۸. جلو گیری از ریزش مو:

    خانم ها و آقایانی که از ریز مو رنج می برید و احساس می کنید مو های تان آن زیبایی را که می خواهید را ندارد بهتر است کشمش را در رژیم غذایی خو اضافه کنید. یکی از مهم ترین خواص کشمش جلو گیری از ریزش مو می باشد. ویتامین های موجود در این میوه خشک شده می تواند کمبود های بدن را بر طرف ساخته و مانع ریزش مو شود.

    ۹. درمان شوره سر:

    مصرف روزانه کشمش به دلیل رزوراترول های موجود در آن باعث کاهش التهاب پوست سر شده و به درمان شوره سر کمک می کند.

    ۱۰. جوان سازی پوست صورت:

    مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در کشمش با افزایش تولید کلاژن و الاستین پوست شده و به درمان چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کنند. رزوراترول های موجود در کشمش به پاک سازی خون و پاک سازی پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

    ۱۱. آکنه و جوش صورت:

    منیزیم و پتاسیم موجود در کشمش به سم زدایی و پاک سازی خون کمک می کنند و به این ترتیب باعث درمان آکنه و جوش صورت می شوند. همچنین مصرف کشمش سیاه با سم زدایی کبد به سم زدایی پوست و در نتیجه درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

    ۱۲. مانع بروز سنگ کلیه:

    افرادی که دچار سنگ کلیه و یا نارسایی ها کلیویی هستید می توانید از کشمش به دلیل داشتن پتاسیم استفاده کنید.

    ۱۳. کاهش و افزایش وزن:

    شاید برای شما هم جالب باشد که چطور می شود این میوه خشک شده بتواند باعث کاهش وزن و هم افزایش وزن شود. اگر این میوه خشک را به تنهای استفاده کنید و در رژیم غذایی شما همیشه موجود باشد به دلیل مقدار زیاد فیبر می تواند باعث لاغری تان شود. اگر شما همراه با دمنوش و در طول روز کشمش را به همراه داشته باشید به دلیل داشتن قند های طبیعی می تواند باعث افزایش وزن شما گردد.
    این خواص کشمش واقعا فوق العاده می باشد.

    3

    ۱۴. خواص کشمش برای خانم های باردار:

    طوری که همه ما میدانیم خانم های باردار در این زمان دچار کمبود آهن می شوند. کمبود آهن برای مادر و جنین می تواند خطر آفرین باشد برای پیشگیری از عوارض کمبود آهن می توانید از این میوه خشک استفاده کنید.

    ۱۵. نوزادان و کودکان:

    کشمش غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم و منیزیم هستند که به رشد ذهنی و جسمی کودک کمک می کنند. کشمش به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به بهبود حرکات روده به درمان یبوست در کودکان کمک می کند. کشمش به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد به درمان تب بالا در نوزادان و کودکان کمک می کند. کشمش باعث تقویت حافظه در نوزادان و کودکان می شود.

    ۱۶. درمان اسهال و یبوست:

    رژیم غذایی نا سالم و غذا های فست فودی می تواند باعث اسهال و یا یبوست گردد. گاه به دلیل رعایت نشدن نظافت می تواند این اختلالات بروز یابد برای درمان اسهال و درمان یبوست کافیست این میوه خشک شده را استفاده کنید. این میوه به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر می تواند حرکات روده شما را بهبود بخشد.

    ۱۷. پوکی استخوان:

    یکی از شایع ترین بیماری ها پوکی استخوان می باشد که به طور عموم به سراغ خانم ها خواهد رفت. خانم ها به دلیل دوره های بارداری دچار پوکی استخوان می گردند برای پیشگیری از این بیماری توصیه ما به خانم ها این میوه خشک می باشد. چرا که با داشتن مقدار زیاد کلسیم می تواند کمبود های بدن را رفع نماید.

    ۱۸. حافظه:

    مقادیر بالای بور موجود در کشمش باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل یا آلزایمر را کاهش می دهد.

    ۱۹. کبد:

    بیوفلاوونوئید های موجود در کشمش با سم زدایی و پاک سازی خون و بدن به سلامت کبد و درمان بیماری های کید کمک می کند

    ۲۰. مفید برای بدن سازی:

    آقایان و خانم های که در رشته های بدن سازی فعالیت دارید کشمش را فراموش نکنید. خواص کشمش همچون دارو ها و قرص های پروتئینی می تواند موثر باشد اگر بجای پروتیئن های مصنوعی از کشمش استفاده نماید می تواند موثر تر واقع شود. کافیست در هنگام ورزش این میوه خشک را به همراه داشته باشید.

    4

    عوارض و یا مضرات کشمش:

    • حساسیت یا آلرژی در زمان مصرف: علایم حساسیت به کشمش مشکلات تنفسی، اسهال و یا تب می باشد.
    • بعد از جراحی استفاده نشود.
    • انگور تازه و یا انگوز خشک شده می تواند بعد از جراحی لخته شدن خون را کند تر سازد بهتر است بعد از جراحی استفاده نشود.

    انواع کشمش و روش های تهییه آنها:

    5

    کشمش آفتابی:

    در این روش بدون استفاده از مواد شیمیایی اقدام به تهیه کشمش آفتابی می‌نمایند. کشمش تهیه شده در این روش رنگ قهوه‌ای تیره داشته و کمی خشک می‌باشد. مدت لازم برای خشک شده حبه، نسبت به نوع انگور و شرایط آب و هوایی ۲۰-۱۵ روز می‌باشد. بعد از خشک شدن قسمت بالای حبه‌ها که تحت معرض خورشید قرار می‌گیرند با برگرداندن خوشه‌ها اقدام به خشک کردن قسمت‌های پایین حبه‌ها می‌نمایند. بعد از خشک کردن کافی حبه ها، حبه‌های خشک شده را از چوب خوشه جدا می‌کنند. در مناطقی که پاییز زود رس دارند در برخی سال‌ها بارندگی‌های زود هنگام به حبه‌های در حال خشک شدن آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از خسارت باران روی خوشه‌ها چادر‌های پلاستیکی پهن می‌کنند.

    6

    کشمش تیزآبی:

    کشمش تیزآبی به سبزه معروف است. با استفاده از محلول تیزاب حاصل می‌شود. در این روش مدت خشک شدن حبه‌ها کوتاه بوده و درشتی حبه در حین خشک شدن حفظ می‌شود. رنگ کشمش تهیه شده سبز مایل به زرد و نرم می‌باشد. ابتدا خوشه‌های چیده شده را در داخل سبد قرار داده و در داخل محلول آماده شده بمدت یک دقیقه فرو می‌برند. وسپس در ظرف‌هایی قرار می‌دهند تا آبکش شوند و سپس به محوطه‌ای انتقال میدهند، اما خوشه‌ها نباید روی هم قرار داده شوند؛ و برای خشک شدن یکنواخت حبه‌ها با برگرداندن خوشه‌ها اقدام به خشک کردن قسمت پایین حبه‌ها می‌نمایند.
    در این روش مدت خشک شدن ۸-۵ روز می‌باشد. یک روز قبل از چیدن خوشه‌ها اقدام به تهیه محلول تیزآب می‌نمایند. برای این منظور در ۱۰۰ لیتر آب نیمه گرم ۵ کیلوگرم گرد تجاری کربنات پتاسیم و ۲ لیتر روغن سبزه اضافه نموده و محلول را بهم می‌زنند. محلول بدست آمده که رنگ شیری دارد برای ۲۵۰۰ کیلوگرم انگور کافی می‌باشد. اگر هنگام خشک کردن انگور روز‌ها ابری و تابش خورشید ضعیف باشد و در ضمن اگر خوشه‌ها حاوی حبه‌های درشت باشند مقدار کربنات پتاسیم و به همان نسبت روغن سبزه را در محلول افزایش می‌دهند. کربنات پتاسیم موجب ایجاد شیار‌های ریز روی سطح حبه و خارج شدن سریع بخار آب گردیده و نیز سبب زرد شدن حبه‌ها می‌شود. روغن سبزه نیز موجب نرم شدن کشمش می‌شود.

    7

    کشمش سایه آفتاب:

    در این روش خوشه‌های چیده شده را در داخل سالن‌های سرپوشیده خشک می‌کنند. برای این منظور خوشه‌ها را با نخ از سقف آویزان می‌کنند. در این نوع سالن‌ها جریان هوا باید به اندازه کافی باشد و حبه‌ها در طی ۶۰-۵۰ روز خشک می‌شوند. کشمش تهیه شده رنگ سبز دارد. در این روش خطر بارندگی و فاسد شدن حبه‌ها وجود ندارد و کشمش بدست آمده تمیز و عاری از مواد زاید می‌باشد. اما این روش مقرون به صرفه نبوده و به سالن‌های مناسب نیاز می‌باشد.

    8

    کشمش طلایی:

    کشمش طلایی یا کشمش گوگردی در کشور‌های اوپایی و آمریکایی معمول است. در این روش به دلیل استفاده از محلول قلیا و دود گوگرد کشمش بدست آمده رنگ زرد طلایی به خود می‌گیرد. البته امروزه ثابت شده است که محلول قلیا برای سلامتی انسان مضر بوده و استفاده از این روش منسوخ شده است. در این روش ابتدا خوشه‌ها چیده شده و در داخل سبد قرار می‌گیرد و بمدت ۳-۲ ثانیه در داخل محلول قلیا فرو می‌برند و سپس با آب سرد خوشه‌ها شستشو می‌شوند.

    سوال و جواب های مربوط به به مصرف کشمش:

    چه تعداد کشمش باید در طول روز مصرف شود؟

    مصرف کشمش باید در حدود 30 گرم در روز محدود شود.

    آیا کشمش به سلامت کلی بدن شما کمک خواهد کرد؟

    کشمش به شما کمک می کند تا مایعات موجود در بدن جذب شود و یبوست را کاهش میدهد.

    آیا کشمش باعث افزایش وزن می شود؟

    آنها کالری بسیار بالایی دارند، در صورتی که مصرف بیش از حد داشته باشد، ممکن است باعث اضافه وزن سریع شود.

    آیا کشمش ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می دهد؟

    میوه های خشک حاوی بیشترین مقدار فروکتوز ( قند میوه ) هستند، که با سطح بالای تری گلیسیرید مرتبط است یک مطالعه می گوید سطح بالا تری گلیسیریدها می تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

     

    مویز چیست؟

    به کشمشی که از خشک کردن انگور شانی (شاهانی یا سلطانی) و یا انگور سیاه به دست می آید، مویز گفته می شود. مویز ها معمولا اندازه ی بزرگتری نسبت به کشمش های سبز دارند و به دلیل وجود آنتوسیانین، برخی خواص آن ها نیز بیشتر از کشمش است.

    مویز و کشمش در حقیقت تفاوت چندانی با هم ندارد و تنها تفاوت نوع انگوری است که طی فرایند خشک شدن به مویز یا کشمش تبدیل می شود.

    به حبه های درشت خشک شده ی انگور سیاه، “مویز” گفته می شود.

    بهتر است بدانید مویز دارای طبعی گرم و تر است و از این‌رو خوردن آن برای افراد سوداوی به شدت توصیه می‌شود.

    کیفیت و خواص مویز به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله این که از خشک کردن چه انگوری بدست می آید، با چه شیوه ای خشک می شود و در چه شرایطی نگه داری شده است. در واقع اگر نوع خشک شدن مویز با بهره گیری از شرایط طبیعی یا خشک کن ها باشد، مویز حاصل شده نسبت به مویزی که با تیزاب خشک شده است کیفیت بیشتر و بازار پسندی بهتری را خواهد داشت.

    مویز1

    خواص مویز در طب سنتی:

    طبیعت مویز بنا به نوع انگور آن و شیرینی آن متغیر است. (مویز انگوری است که بر درخت خشک شده باشد.

    • مویز تقویت کننده‌ی کبد و چاق کننده می‌باشد.
    • در سرد مزاجان موجب تحریک و تقویت میل جنسی می‌گردد.
    • مویز هضم کننده غذا، گرم کننده کل بدن بخصوص کلیه و مثانه است.
    • تحلیل برنده بادها و ضدنفخ است.
    • تقویت کننده معده و ریه و کبد و کلیه و مثانه است.
    • بازکننده انسداد عروق است.
    • ادرار آور و ملین است.
    • تولید کننده خون صالح و خوب است.
    • موجب تنقیه و پاکسازی معده، روده، ریه و سینه از اخلاط چسبنده می‌شود و سرفه ناشی از بلغم را درمان می‌کند.

    افزایش حافظه و قدرت فهم، تسکین صفرا ودفع بلغم، کاهش غضب و اصلاح خلق و خو، خوشبو کردن تنفس از جمله خواص مویز است که در روایات به آن اشاره شده است.

    • مداومت بر خوردن ۲۱ عدد مویز سرخ ناشتا موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های سرد می‌شود.
    • کشمش در خواص همانند مویز بوده و بهترین آن نوع سبز آن است که از انگور عسگری باشد.

    از خواص مویز ناشتا در طب سنتی نیز نباید غافل شد و بهتر است برای پاکسازی معده و دفع بلغم در این زمان استفاده شود. به عبارتی مداومت بر خوردن ۲۱ عدد مویز به صورت ناشتا موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های سرد می‌گردد.

    اگرچه مویز و خاصیت‌های بیشمار آن چشمگیر است اما نیابد از عوارض و موراد منع مصرف آن غافل شد. از این رو در ادامه تعدادی از عوارض مشاهده شده از این محصول را برای شما ذکر خواهیم کرد.

    زیاد خوردن مویز در گرم مزاجان و سرزمین‌های گرم سوزاننده خون و غلیظ کنده اخلاط، مولد بیماری‌های سوداوی به خصوص طحال و مغز می‌باشد.

    زیاد خوردن آن موجب ضرر به کلیه است.

    افراط در مصرف مویز باعث افزایش قند، فشار و غلظت خون شده  و برای بیماران دیابتی مضر می‌باشد.

    زیاده روی در مصرف مویز به علت داشتن کالری بسیار بالایی که دارد برای افراد چاق و مبتلا به چربی خون مضر است.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ارسال دیدگاه