حکایت عسل که از قدیم گفتن دوای همه دردهاست.

18
  • عسل:

    چه در کتب طبی مصر باستان و طب سنتی چینی و چه در کتب طب سنتی ایرانی، عسل به عنوان دارویی معجزه‌گر در درمان بسیاری از بیماری‌ها یاد شده است.

     

    از نظر طب سنتی عسل در دسته موادی قرار می‌گیرد که مزاج یا طبع گرمی دارد اما این به این این معنا نیست که افراد گرم مزاج نمی‌توانند از ویژگی‌های این ماده استفاده کنند.

    مانند سایر ویژگی‌های عسل (رنگ، بو، طعم، زمان شکرک زدن و خواص آن طبع عسل نیز بسیار وابسته به منبع شهدی است که عسل از آن تغذیه کرده است. به این معنا که اگر چه مزاج کلی عسل گرم است اما در این بین عسل‌هایی وجود دارند که گرم‌تر و عسل‌هایی وجود دارند که چون منبع شهد آنها مزاج سردی دارند مثل کنار و گشنیز و زرشک طبع معتدل تری دارند.

     

    همان طور که گل ها از لحاظ اندازه، رنگ، شکل و بو با هم تفاوت دارند، شهد آن ها نیز متنوع

    است. در واقع رنگ و طعم انواع عسل دامنه ای به وسعت عطر و بوی گل ها دارد. عسل با داشتن این ویژگی بی نظیر طبیعی، از نظر غذایی و تا حدودی دارویی از سایر غذاها متمایز است. زنبورداران به این موضوع واقف اند و کوشش می کنند تا عسل را در جذاب ترین شکل ممکن به مشتریان عرضه کنند؛

    در زیر به برخی از فواید این ماده با ارزش از نقطه نظر طب سنتی اشاره کرده‌ایم:

    • طب سنتی اعتقاد دارد که مصرف عسل می‌تواند رطوبت را از بدن جذب کند. به علاوه، این ماده را در درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی همچون انسداد عروق، سنگ کلیه، کیسه صفرا و بیماری‌های مرتبط با مجاری ادراری بسیار مفید می‌داند.
    • از دیگر فواید عسل در طب سنتی این است که باعث تقویت معده و درمان زخم‌های دهانی و گوارشی می‌شود. به همین خاطر است که در طب سنتی بر شست‌وشوی دهان با آب و عسل تاکید فراوانی شده است زیرا این ماده به سادگی می‌تواند زخم‌های دهانی را درمان کند. شایان ذکر است برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف بهترین راهکار برای درمان زخم‌های دهانی و لوزوی، غرغره آب و عسل است.
    • گفته شده است برای درمان زخم‌های گوارشی (از جمله زخم معده) و جلوگیری از خونریزی‌های دستگاه گوارش، عسل مصرف شود.
    • در طب سنتی آمده که برای تقویت لثه و درمان بیماری‌های لثه‌ای و از بین بردن جرم دندان‌ها، از غرغره آب و عسل استفاده شود.
    • از دیگر فواید عسل در طب سنتی، اشتهاآور بودن آن است. بنابراین می‌توان از آن به عنوان بهترین محرک اشتها برای کودکان و افراد بد غذا یاد کرد.
    • همانطور که خود بهتر می‌دانید در درمان سرفه و گلودرد عسل بسیار التیام بخش است. مصرف عسل با روغن گل سرخ بهترین راهکار از نظر طب سنتی برای درمان سرفه و سلامت ریه است.
    • طب سنتی اعتقاد دارد که عسل حامل داروست. این بدان معناست که عسل این قابلیت را دارد که دارو و گیاهان دارویی را در بدن حمل کرده و آن را به محل مورد نظر برساند. باور عمیق طب سنتی بر این است که مصرف انواع داروها یا گیاهان دارویی با عسل، سبب تاثیرگذاری بهتر آن‌ها خواهد شد.
    • از جمله فواید عسل در طب سنتی شفاف کردن پوست است. گفته می‌شود که ترکیب نمک با عسل بهترین راهکار برای رفع کبودی ناشی از ضربه است.
    • در طب سنتی آمده که برای بهبود سریع زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد عفونت، بهتر است روی زخم، عسل گذاشته شود.

     

    1

    انواع عسل و خواص شگفت انگیز آنها:

     

    ترکیبات شیمیایی عسل ارتباط مستقیم با نوع پوشش گیاهی شرایط اقلیمی و گونه زنبور عسل دارد. عسل ها را از نقطه نظرهای مختلفی بر اثر خواص یا وضع به خصوصشان به شرح زیر تقسیم بندی می کنند:

    عطر و طعم عسل بسته به نوع گلها و شهد آنها است.

     

    طبقه بندی انواع عسل ها:

    الف) عسل تک گل

    زنبورداران عسل شهد را از روی یک گل خاص جمع آوری می نمایند، مانند: عسل شبدر، عسل اقاقیا، عسل آفتابگردان یا عسل قنقال

    نکته: عسل تک گل خالص با مشکل زیادی به دست می آید.

    ب) عسل چند گل

    زنبورداران شهد را از روی چندین گل جمع آوری می کنند، مانند: عسل کوهستان، عسل مرکبات و انواع درختان مثمر و غیر مثمر.

    متناسب با زمان تولید:

    الف) عسل بهاره

    مانند: عسل مرکبات و عسل اقاقیا و درختان میوه که زنبور داران در اوایل بهار جمع آوری می کنند.

    ب) عسل پاییزه

    که تولید آن از اواسط تابستان تا اوایل پاییز صورت می گیرد.

    متناسب با منطقه تولید و متناسب با رنگ عسل:

    مانند: عسل دماوند و عسل کوهرنگ

    عسل بی رنگ مانند: عسل اقاقیا

    عسل زرد مانند: عسل اسپرس

    عسل قرمز مانند: عسل آویشن

    متناسب با نحوه تولید و استخراج:

    مانند: عسل مایع (شهد)، عسل کریستالیزه (شکرک زده)، عسل شان، مخلوط عسل مایع با عسل شان و عسل با موم که مخصوص کندوهای بومی است و به صورت تکه های خرد شده به فروش می رسد.

    انواع عسل ها:

    عسل طبیعی

    طبق تعاریف موجود در کشورهای پیشرفته و کشور ما (ایران)، عسل به شهد گل ها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف آن را ساخته باشد. حال اگر زنبوری به جای شهد گل ها از قند سفید یا شکر استفاده کند، فرآورده آن را نمی توان عسل طبیعی نامید.

    زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گل های مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند، آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گل های شفابخش می روند و عصاره این گل های قشنگ و مفید را گرفته و به بهترین شکل در اختیار ما قرار می دهند. این عسل کاملا طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند عمده نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا که تمام عناصر و املاح و ویتامین های را که گل فراهم می کند و زنبور می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد را دارا می باشد.

    بیشتر زنبورداران چند شان عسل را از پاییز برای تغذیه بهاره ذخیره می کنند و این آسان ترین راه غذا دادن به زنبورها است و عسل مرغوب ترین غذایی است که میتوان در اختیار زنبورها قرار داد.

    عسل ارگانیگ چیست و خواص آن کدام است؟

    عسل ارگانیک یکی از انواع اصلی عسل های موجود در بازار است که به آن دسته از عسل هایی اشاره دارد که برای نگهداری و درمان گل های مورد استفاده توسط زنبورهای عسل از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نشده است. همچنین ارتقا ژنتیکی که یکی دیگر روش های تهیه عسل است که توسط برخی از زنبورداران استفاده می شود نیز مورد دیگری است که برای تهیه عسل های ارگانیک به صورت کامل منع شده است.

    در واقع نکته ای که باید در خصوص عسل ارگانیک بدانید این است که اصطلاح ارگانیک بودن هیچ ارتباطی با روند تولید عسل ندارد و در واقع به ارگانیک بودن گل هایی که برای تولید عسل مورد استفاده قرار می گیرند و نحوه نگهداری محیط اشاره دارد. هر چقدر که محیطی که زنبورهای عسل قرار است برای تغذیه از آن استفاده کنند از مواد شیمیایی تهی تر باشد، احتمال ارگانیک بودن عسل نیز بیشتر خواهد بود.

    زمانی که زنبورها از گل های ارگانیکی که هیچگونه مواد شیمیایی برای نگهداری آنها مورد استفاده قرار نگرفته است، برای تولید عسل استفاده می کنند، دیگر روندی که در ادامه پیش می رود تاثیری در تغییر نوع عسل نخواهد داشت. در واقع هنگامی که یک کندو، عسل ارگانیک را تولید کند حتی اگر در ادامه عسل گرم، فیلتر یا فرآوری شود، باز هم ارگانیک به شمار می رود و این بدین معنا است که ارگانیک بودن عسلی به هیچ عنوان ربطی به خام یا طبیعی بودن آن ندارد. تشخیص عسل ارگانیک از عسل طبیعی و شناخت ویژگی های آن در هنگام خرید این نوع از عسل بسیار موضوع قابل اهمیتی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

    هنگام خرید عسل ارگانیک باید به چه نکاتی توجه کرد؟

    عسل ارگانیک یکی از نادرترین عسل های موجود در بازار است. چرا که برای تهیه آن باید شرایط بسیار ویژه ای را فراهم کنند. زنبوردارانی که می خواهند شروع به تولید عسل ارگانیک نمایند باید در ابتدا برای اخذ گواهینامه ارگانیک اقدام نمایند که این گواهینامه نیز تنها در شرایطی خاص و از پیش تعیین شده ارائه می شود. برخی از اصلی ترین مواردی که باید در هنگام درخواست برای صدور گواهینامه به آن دقت داشت عدم استفاده از مواد شیمیایی از جمله آفت کش ها در چند صد کیلومتری محل نگهداری و تغذیه زنبورهای عسل و همچنین عدم استفاده از شکر برای تولید عسل است.

    زمانی که یک زنبوردار بتواند برای مدت 2 سال پیاپی شرایط عنوان شده را برای تولید زنبور عسل فراهم کند، می تواند گواهینامه ارگانیک را اخذ کرده و روی شیشه های عسل خود نیز به راحتی به ارگانیک بودن عسل اشاره کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زنبوردارانی که عسل ارگانیک تولید می کنند باید هر سال برای تمدید اقدام کرده تا با معیارهای تعیین شده شرایط نگهداری زنبورهای عسل آنها بررسی شود و در صورت رعایت تمامی موارد گواهینامه آنها برای 1 سال دیگر تمدید می شود.

    زمانی که قصد خرید عسل ارگانیک را دارید تنها موردی که می تواند به شما کمک کند، اطلاعات نوشته شده روی شیشه مربوط است. در واقع شما می توانید از نشان ارگانیک قرار گرفته روی شیشه و کد رهگیری که توسط شرکت صادر کننده گواهینامه قرار گرفته است برای تشخیص ارگانیک بودن عسل استفاده کنید. کد رهگیری را دنبال کرده و اظمینان حاصل کنید که عسل توسط شرکت ارائه دهنده تضمین شده است.

    2

    تفاوت عسل ارگانیک و عسل طبیعی:

    عسل خام یا طبیعی به آن دسته از عسل هایی گفته می شود که در کندوهای عسل وجود دارد و به صورت مستقیم از کندو گرفته و بعد از صاف کردن آن به منظور برداشتن موم ها یا اعضای بدن زنبورها توسط زنبوردار، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. همین امر نیز سبب می شود تا در مقایسه با سایر انواع عسل از قوام بیشتری برخوردار باشد و بتوان از آن برای بازه زمانی بیشتری استفاده کرد. اما عسل ارگانیک به آن دسته از عسل هایی اطلاق می شود که از مزرعه ای گرفته شود که از استانداردهای عنوان شده برخوردار بوده و هیچگونه مواد شیمیایی برای نگهداری مزرعه مورد استفاده قرار نگرفته است.

    اما موضوعی که باید در خصوص تفاوت عسل ارگانیک و عسل طبیعی در نظر گرفت این است که همانطور که پیش تر اشاره شد خام یا طبیعی بودن عسل به هیچ عنوان تضمینی برای ارگانیک بودن آن نیست. چرا که ممکن است یک عسل درگیر فرآیندهای فرآوری شدن قرار بگیرد و به صورت بسته بندی های کارخانه ای ارائه شود اما به دلیل استفاده از گل های غیرشیمیایی توسط زنبورهای عسل به عنوان یک عسل ارگانیک شناخته شود.

    عسل به دلیل خواصی که دارد به یکی از اصلی ترین انتخاب های همه ما تبدیل شده است. از عسل می توان به عنوان خوراکی استفاده کرده یا اینکه از آن برای ساخت ترکیبات و درمان بیماری های مختلف استفاده کرد. موضوعی که همواره برای همگان مطرح می باشد این است که انواع مختلف عسل چه ویژگی هایی را دارد و در نهایت اینکه چگونه می توان نوع یک عسل را تشخیص داد. این موضوع برای عسل ارگانیک به نسبت پیچیده تر است. چرا که ایجاد یک شرایط بسیار مناسب برای تولید این نوع عسل کاری بسیار پیچیده و تشخیص ارگانیک بودن نیز به همان نسبت دشوار است. در این مقاله تلاش کردیم تا به شکلی مناسب شما را با عسل ارگانیک آشنا کرده و تقاوت عسل ارگانیک و عسل طبیعی را به شما نشان دهیم.

    عسل تغذیه ای :

    عسل به علت خواص بسیار زیاد و قیمت نسبتا بالایی که دارد همواره مورد توجه سودجویان قرار گرفته که با دست زدن و تقلب در آن، درآمد زیادی نصیب آنان می شود. گاهی اوقات اجباراً یا عمدتاً عسل را از تغذیه مصنوعی زنبوران یا محلول آب و شکر و یا شیره انگور و توت تهیه می کنند و آن را به جای عسل طبیعی می فروشند، این عسل دارای هیچ عطر و طعم مطبوعی نبوده و مسلما خواص عسل گل های مختلف را ندارد و استاندارد عسل آن را جزء عسل های طبیعی نمی داند. از طرفی کیفیت عسل طبیعی ۱۰ برابر بیشتر از عسل مصنوعی است که از دادن آب و شکر به زنبوران به دست می آید، عسل مصنوعی صرفاً برای تغذیه زنبوران تا حدی مناسب بوده و برای انسان اهمیت چندانی ندارد.

    در بعضی از کشورها از جمله ایران، گاهی عسل را به روش های مختلف با شکر و یا گلوکز مایع مخلوط می کنند که این  یک نوع تقلب در استحصال عسل محسوب می شود.

    عسل مصنوعی یا تقلبی:

    به مواد و ترکیباتی شبیه عسل اطلاق می شود که بدون دخالت زنبور ساخته می شود و معمولا از قند نیشکر و میوه های شیرین، مانند: خربزه، هندوانه، کدو تنبل و خرما در ساختن چنین عسل هایی استفاده می کنند. هر چند به عنوان عسل از آنها نام برده می شود اما این مواد، عسل نیست بلکه از غلیظ کردن آبمیوه ها به طریق مصنوعی و صنعتی به دست می آیند. این روش در ایران متداول نیست ولی در بعضی از کشورهای خارجی مرسوم است.

    عسلک:

    بعضی از حشرات راسته جوربالان، مانند شته ها و شپشکها ضمن تغذیه از نباتات مختلف، کربوهیدرات (مواد قندی) اضافی خود را روی سطح برگ های نباتات مورد تغذیه دفع می کنند. در مواردی که در طبیعت شهد کمیاب باشد، زنبور عسل بالاجبار مواد قندی مذکور و همچنین سایر ترشحات شیرین گیاهان (به غیر از شهد گل ها) را جمع آوری و پس از تبدیل به صورت عسل در داخل سلول های قاب ذخیره می نماید، این نوع عسل که عسلک نامیده می شود از نظر عطر، رنگ و مواد متشکله، از کیفیت کمتری نسبت به عسل معمولی برخوردار است. عسلک در مقایسه با عسل تیره تر و دکستروز کمتری دارد. قندهای مرکب، مواد معدنی، نیتروژن و مواد اسیدی عسلک بیشتر از عسل می باشد مقدار مواد معدنی چون پتاسیم، فسفر و آهن در عسلک بیشتر از عسل می باشد که این عناصر، به خصوص نمک پتاسیم در عسلک، برای تغذیه زمستانی زنبور عسل مناسب نمی باشد؛ زیرا ابتدا باعث اسهالی و سپس مرگ و میر نوزادان می گردد. عسلک اغلب روی برگ درختانی نظیر بلوط، راش، تبریزی، نارون، افرا، بید، سدرا و… ترشح می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

    عسل رادیواکتیو:

    در برخی از انواع عسل، مقدار خیلی ناچیزی رادیوم وجود دارد و این عمل با پوشاندن شیشه های عسل با فیلم های حساس عکاسی و پوشاندن آن با کاغذ سیاه و مشاهده تصاویری از تشعشع رادیوم در کاغذ حساس عکاسی ثابت شده است. این خاصیت مربوط به خاک و زمینی است که گیاهان عسل زا در آن رشد کرده اند.

    انواع گیاهان عسل زا:

    در میان گیاهان مختلف، صدها گونه گیاه می توان یافت که از گل آنها نوش (شهد) ترشح می شود، اما تعدادی از آنها می توانند به اندازه کافی شهد ترشح کنند و این ماده خام را برای زنبوران عسل فراهم آورند. مهم ترین گیاهان عسل زا در ایران که از آن ها انواع عسل تولید می شود، عبارتند از:

    ۱–  انواع یونجه ها: یونجه باغی، یونجه معمولی

    ۲انواع شبدرها: شبدر سفید، قرمز، شیرین

    ۳گیاهان وحشی: گل قاصدک، انواع کنگر، تلخه، آویشن، کاکوتی، گرز، گون و ده ها گونه دیگر.

    ۴- سایر گیاهان: اسپرس، پنبه، آفتابگردان، گندم سیاه، گشنیز، ریحان، نعناع، سماق، تمشک، توت فرنگی، مرکبات، سیب، گلابی، آلبالو، بادام، آلو، اقاقیا، لیلکی، انگور فرنگی، انگور معمولی، بید، درخت جوالدوز، مریم گلی، سویا، سیاه دانه، گشنیز، کنار، پیاز و جعفری…

    3

    خواص انواع عسل های طبیعی:

    ۱عسل اقاقیا

    عسل اقاقیا یکی از بهترین انواع عسل ها است. به هنگام مایع کاملا شفاف بوده و به هنگام کریستالیزاسیون یا بلوری کردن (رس بستن) رنگ آن به سفیدی برف می شود. عسل اقاقیا شامل ۳۶ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز می باشد. زنبورها از یک هکتار اقاقیای سفید ۱۷۰۰ کیلوگرم عسل تولید میکنند. عسل اقاقیا مقوی و انرژی زا بوده که باعث بهبود و تقویت حافظه می شود، همچنین نشاط آور و بسیار معطر میباشد و به درمان بیماری های صفرا، دیابت، ملین، کم خونی، عفونت در خانم ها کمک میکند.

    سایر خواصی که عسل اقاقیا دار می باشد می توان به خواب آور بودن، بهبود ناراحتی های چشمی، رشد کودکان و آرام بخش بودن آن برای بزرگسالان نیز اشاره کرد. اگر با سیب مصرف شود بهترین آنتی بیوتیک است و برای سرماخوردگی مؤثر و سودمند می باشد.

    ۲عسل آویشن

    عسل آویشن مقوی مغز و اعصاب می باشد و یک انرژی زای قوی بوده که به تقویت حافظه کمک میکند، همچنین برای دردهای قاعدگی، دردهای شکمی و روده، تسکین سرفه و گلودرد، درمان دیابت بی مزه، عفونت های عمومی بدن و برای پانسمان زخم های بستر مفید است.

    ۳عسل گون

    عسل گون باعث تقویت مغز و اعصاب می شود و انرژی زا بوده که به تقویت حافظه نیز کمک می کند، برای کم خونی مفید است، خواب آور می باشد،

    خواص دیگر عسل گون که می توان از آن نام برد، عبارتند از:

    • درمان درد معده
    • ملین
    • زخم های چشم و دردهای چشم
    • ورم ملتحمه چشم
    • دردهای سینه و حلق و حنجره
    • مفید برای گرفتگی صدا
    • درد روده
    • درد کلیه
    • مثانه
    • مجاری ادراری

    ۴عسل کتیرا

    عسل کتیرا که شهد غالب آن یکی از گونه های معروف گون به نام گیاه کتیرا می باشد، دارای خواص دارویی بسیاری مانند تقویت اعصاب، تقویت حافظه و تقویت معده می باشد.

    ۵عسل چند گیاه

    عسل چند گیاه یا چهل گیاه حاصل نوشیدن شهد گل های مختلف توسط زنبور عسل است. عموما در فصل بهار که گیاهان مختلفی در یک منطقه می روید، زنبور شهد گل های مختلفی را به عسل تبدیل می کند. این نوع عسل خواص عمومی زیادی برای بدن داشته و برای بیماری های مختلفی توصیه شده است. ضد ورم و عفونت روده، ضد یبوست، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، تب بر، تقویت اعصاب، ضد سرفه و آسم، ضد سنگ کلیه و مثانه، اشتها آور، خواب آور، تصفیه خون و کبد، درمان میگرن، مبارزه با پوکی استخوان از خواص عسل چند گل است.

    ۶عسل یونجه

    عسل یونجه از گل های بنفش رنگ یونجه به دست می آید. عسل تازه استخراج شده، بی رنگ یا کهربایی رنگ است. عسل یونجه به سرعت کریستالی شده و توده سفید رنگی را مانند شیر غلیظ ایجاد می نماید. این عسل، عطر و طعم خوبی دارد. حاوی ۵۷ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز می باشد.

    عسل یونجه مقوی مغز و اعصاب بوده و حافظه را افزایش می دهد، بیشترین مقدار ویتامین های A را دارد و برای افرادی که خون دماغ میشوند، بسیار نافع است. این عسل بسیار خوش عطر و طعم می باشد. ملین و خون ساز است، بندآورنده خون، مفید برای اختلالات عادت ماهیانه خانم ها، برای افرادی که دچار لرزش های اندام می شوند مفید است و همچنین نشاط آور است.

    ۷عسل شوید

    رنگ عسل شوید نسبت به دیگر عسل ها تیره تر است. این عسل به رنگ کهربایی تیره دیده می‌شود. عسل شوید شیرینی نرمالی دارد. خواص آرامبخشی، کاهش چربی خون، تقویت معده و درمان دل پیچه، ازدیاد شیر مادران شیرده، تقویت استخوانها و درمان دردهای مفصلی، کم کردن ضربان قلب، تقویت بدن و افزایش نیرو و انرژی از خواص عسل شوید هستند.

    ۸عسل رازیانه

    رازیانه گیاهی دارویی با عطر و طعم است که خواص درمانی بسیاری دارد، عسلی که از شهد گیاه رازیانه به وجود می آید همه خواص گیاه رازیانه دارد. از خواص عسل رازیانه می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با سرطان و پیشگیری از آن، تقویت سیستم گوارشی بدن، درمان سوءهاضمه ها و نفخ، خاصیت ضد عفونی و ضد میکروبی، کاهش فشار خون و کلسترول، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و همچنین درمان تنبلی تخمدان، تسکین درد های قاعدگی و افزایش میل جنسی در بانوان اشاره کرد.

    ۹عسل سیاهدانه

    عسل سیاهدانه مقوی مغز و اعصاب بوده و به تقویت حافظه کمک می کند و خواب آور است، باعث ازدیاد شیر مادر و درمان بیماری های کلیوی می شود. بادشکن و قاعده آور است، سردرد و روماتیسم را بهبود می بخشد. همچنین برای ضعف بدن، رفع مسمومیت های خون، کبد، تهوع، شکم درد، یبوست، تقویت زنان زائو، کاهش رطوبت های موجود در بدن، اعتدال بخشیدن به اخلاط بدن، مفید برای دیابت بی مزه، مفید برای انواع قولنج، ناراحتی های تنفسی، روشن کردن رنگ و رو، برای سنگ کلیه، مثانه و سیستم اورولوژی و دردهای رحمی مفید است.

    ۱۰عسل کنار

     عسل کنار مقوی و انرژی زا است که به تقویت حافظه و رشد کودکان کمک می کند، مسهل صفرا، حرارت بدن را فرو مینشاند، مؤثر و بازکننده گرفتگی هاست، کرم معده و روده را از بین می برد، مفید برای گرم مزاجان، برای ناراحتی ها و زخم روده و تب نافع است، برای آبله و سرخجه و عطش، همچنین سستی اعضا، تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو، تقویت اعصاب و تحلیل ورم های گرم مؤثر و سودمند است.

    ۱۱عسل مرکبات

    عسل مرکبات برای تقویت حافظه بینظیر است و انرژی زا می باشد، همچنین مفید برای درمان مشکلات معده، بادشکن، کمبود ویتامین C، تهوع و سم، نرم کننده سینه، سرماخوردگی، ورم های بدن، ضدعفونی کننده، تصفیه خون، اشتها آور، ناراحتیهای صفرا، مسکن، مفید برای سکسکه، کرم های روده، مفید برای سرطان های معده، ازدیاد متابولیسم پایه، پیشگیری از انواع سرطان ها، کاهش کلسترول، ضدباکتری و قارچ است.

    ۱۲عسل گشنیز

    عسل گشنیز دارای عطر تند و طعم های خاصی است. از گل های سفید و صورتی چتردار جمع آوری می شود. شکوفه های گشنیز رشد کرده در یک هکتار زمین، حدود ۵۰۰ کیلوگرم عسل می دهد. از خواص عسل گشنیز می توان به: اشتها آوری، مقوی معده، رفع سوءهاضمه، بادشکن، نرم کننده سینه، تب بُر، مفید برای بیماریهای عفونی مانند: سرخک و آبله، برای سرفه و سرماخوردگی، مسکن و آرام بخش، دفع سموم بدن، خواب آور، مفید برای زکام و اسپاسم ماهیچه ای، شیر افزا، مفید برای تب های روماتیسمی، خواب آور، مفید برای آفت دهان، تقویت لثه، تنگی نفس، مسکن صفرا، ضد سرطان، مفرح، مقوی قلب و مغز، اسپرم، ناراحتی روده و حافظه اشاره کرد.

    ۱۳عسل زرشک

    عسل زرشک از شهد گلهای درخت زرشک به دست می آید، عسل زرشک در ادریبهشت و خرداد تولید شده و از عسل های بهاره به شمار می رود که خاص منطقه خراسان است و به دلیل شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی خاص از خواص زیادی برخوردار است. عسل زرشک به رنگ زرد طلایی با عطر مطبوع و طعم شیرین دلچسب می باشد. عسل زرشک باعث تصفیه خون، کاهش فشار خون، درمان مشکلات کبدی و تنظیم قند خون می شود.

    ۱۴عسل مریم گلی

    این عسل از شهد گیاه معروف مریم گلی ساخته می شود که از گیاهان دارویی پر کاربرد است. عسل مریم گلی به رنگ کهربایی روشن تا تیره زرین با بو و مزه دلپسند است. هر هکتار تحت کشت مریم گلی حدود ۶۰۰ کیلوگرم عسل می دهد. از خواص آن می توان به تصفیه خون، رفع تعریق بیش از حد بدن، کمک به سیستم گوارش، بهبود زخم ها و بریدگی ها، تحریک اشتها و بهبود سرماخوردگی اشاره کرد.

    ۱۵عسل وحشی

    عسل وحشی از نوعی زنبور های کوچکی که با زنبور های معمولی و پرورش یافته فرق دارند به وجود می آید. این زنبور ها در بالای درختان و شکاف صخره ها در کوهستان ها اقدام به ساخت کلنی می کنند و عسل ها با سختی بسیاری از این کلنی ها برداشت می شود. به دلیل خواص درمانی فوق العاده و سختی در برداشت عسل وحشی و حتی کمیابی این نو عسل، قیمت نسبتا بالایی هم در داخل کشور دارد. از مهمترین خواص این نوع عسل می توان به انرژی زایی بالا، درمان مشکلات گوارشی، درمان کم خونی، تقویت حافظه و همچنین تقویت قوای جنسی اشاره کرد.

     ۱۶عسل جعفری

    عسل جعفری مقوی و انرژی زا می باشد. به بهبود بی خوابی، تقویت مغز و حافظه کمک می کند. مناسب برای کاهش نفخ و گرفتگی عروق بوده، همچنین قاعده آور و اشتها آور است. برای ناراحتی های کبدی و طحال، برای دیابت بی مزه و برای ناراحتی های روده هم نیز مفید است.

    ۱۷عسل ریحان

    عسل ریحان از نوع عسل های گیاهان تک گل است و برای بیماری ها در طب سنتی تجویز می شود، رنگ این عسل به رنگ عقیق روشن است و توسط زنبوران از شهد گیاه ریحان تولید می شود. عسل ریحان به عنوان یکی از داروهای طبیعی و خوراکی شناخته می شود، خواص عسل ریحان عبارت اند از: خواص ضد عفونی و ضد باکتری، بهبود دردهای میگرنی، بهبود سرگیجه، مقوی برای اعصاب و جسم انسان، بهبود ضعف بدن، غنی از ویتامین های K ،A، کلسیم و مواد معدنی دیگر.

    ۱۸عسل جاوشیر

    عسل جاوشیر از شهد گلهای جاوشیر توسط زنبور عسل فرآوری می شود، جاوشیر یک نوع گیاه بومی نواحی کوهستانی در کشور ایران است که خواص دارویی زیادی دارد و در طب سنتی از آن استفاده می شود. عسل جاوشیر رنگ قهوه ای روشن دارد که در فصل بهار برداشت می شود و دارای مزه شیرینی است. از خواص این عسل می توان به بهبود عملکرد کلیه ها، بازکننده مجاری ادراری، مقوی برای سیستم عصبی بدن، بهبود آسم و تنگی نفس، بهبود صرع، بهبود تشنج، بهبود لرزه اندام یا رعشه، درمان درد های مفصلی و تقویت کننده چشم و بینایی اشاره کرد.

    ۱۹عسل مانوکا

    این عسل در مناطق جنگلی استرالیا و نیوزلند از شهد درخت مانوکا، توسط زنبور تولید می شود و کیفیت بالایی دارد. عسل مانوکا یک مرهم طبیعی برای زخم ها است، در گذشته که دسترسی به آنتی بیوتیک ها میسر نبوده، از عسل مانوکا برای ضد عفونی کردن و درمان زخم ها استفاده می شده است.

    همچنین ادعا میشود عسل مانوکا می تواند ناراحتی های مثل آکنه و عفونت های سینوسی را درمان کند. از فواید دیگر عسل مانوکا می شود به بهبود دردهای شکمی، بهبود سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی و خاصیت انرژی زایی آن اشاره کرد.

    ۲۰عسل گل آفتابگردان

    عسل آفتابگردان در شکل مایع به رنگ زرد طلایی و در شکل کریستالی به رنگ زرد کهربایی با رگه های مایل به سبز است. عطر ضعیف و طعم مطلوبی دارد. از گل های زرد طلایی آفتابگردان به دست می آید. یک هکتار تحت کشت آفتابگردان حدود ۵۰ کیلوگرم عسل می دهد. مقوی و انرژی زا می باشد که به تقویت حافظه کمک می کند. همچنین برای نرم کردن سینه، ناراحتی برونش ها، ناراحتی های حنجره، صاف کردن صدا، ناراحتی های ریوی، تسکین سرفه و سرماخوردگی و برای خنثی کردن سم مفید است.

    ۲۱عسل گندم سیاه

    عسل گندم سیاه به رنگ زرد تیره یا قهوه ای تیره می باشد و در ظاهر مشابه عسلک است. دارای عطر و طعم مشخصی است. در شکل بلوری چسبناک می شود. این عسل حاوی ۳۶ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز است. میزان پروتئین و آهن آن از عسل روشن بیشتر بوده و به خاطر داشتن میزان زیاد آهن در درمان کم خونی توصیه می شود. از قدیم گفته اند که عسل های تیره برای افراد رنگ پریده خوب است. این عسل از شهد گندم سیاه که به مقدار زیاد در باغستان ها و به صورت محصول زراعی رشد می کند، ساخته می شود.

    ۲۲عسل بابونه

    عسل بابونه برای التهاب مغز، انواع ورمها، کاهش تب، میگرن، سردرد، آرتروز، کاهش حساسیت، درد، کاهش پسوریازیس، اسپوندلیت آنکلوزان، دردهای قاعدگی، ناراحتی های زنانه و یائسگی، آلرژی ها، فشار خون، سرگیجه، سوءهاضمه، ضداسپاسم، ناراحتی های روده، درد و ورم مثانه، ورم طحال، معده درد، بی خوابی، دفع کرم کدو در کودکان، سرماخوردگی، روماتیسم، غلظت خون، ضد عفونی دهان و دندان، شستشو و پانسمان زخم ها، تقویت سیستم بدن، تقویت مغز و حافظه، ترشح شیر در خانم های شیرده، ورم پروستات، ایمنی بدن، تقویت مغز و حافظه، زخم های دهان و کولیت سودمند است.

    ۲۳عسل شاه بلوط

    عسل شاه بلوط تیره رنگ می باشد و عطر نامطبوعی دارد که از گل های شاه بلوط شیرین به دست می آید. عسل شاه بلوط از نظر رده بندی جزء عسل های درجه ۲ محسوب می شود.

    ۲۴عسل کلزا

    عسل کلزا با رنگ سفید و گاهی زرد دارای عطر دلپذیر ولی بدون طعم خوب است. به سرعت به شکل بلوری ضخیم درآمده و به سختی در آب حل شده و در صورت نگهداری طولانی به سرعت ترش می شود. زنبورها آن را از شهد گل های زرد کلزا به دست می آورند.

    ۲۵عسل گل گندم

    عسل گل گندم (قنطوریون) به رنگ زرد و سبز با بوی بادام و طعم آن اندکی تلخ است. گل گندم یکی از بهترین گیاهان عسل زا است.

    ۲۶عسل گل پنبه

    عسل پنبه دارای رنگ روشن می باشد و بعد از بلوری شدن به طور واضح رنگش سفید می گردد. به آسانی بلوری می شود و تشکیل دانه های بسیار ریز می دهد..

    ۲۷عسل شبدر

    عسل شبدر یکی از بهترین عسل ها است. کاملا بی رنگ بوده و عطر خوبی دارد. در شکل بلوری به صورت یک توده جامد سفید در می آید. عسل شبدر حاوی ۳۵ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز است. یک هکتار زمین تحت کشت شبدر سفید حدود ۱۰۰ کیلوگرم عسل می دهد.

    ۲۸عسل سیب

    عسل سیب به رنگ زرد کم رنگ با عطری بی نظیر و شیرینی مطبوعی است. دارای۳۲ درصد گلوکز و ۴۲ درصد فروکتوز بوده و از شکوفه های سیب جمع آوری می شود. یک هکتار شکوفه سیب حدود ۴۰ کیلوگرم عسل میدهد.

    ۲۹عسل لیمو

    این عسل به عنوان یکی از بهترین عسل ها به خاطر طعم خاصش، ارزش و قیمت بالایی دارد. عسل تازه استخراج شده معطر و رنگ آن شفاف و متمایل به زرد یا سبز رنگ است. عسل لیمو حاوی ۳۶ درصد گلوکز و ۳۹ درصد فروکتوز است. از این عسل برای سرماخوردگی استفاده می شود. عسل لیمو از شهد شکوفه های زرد متمایل به سبز لیمو به دست می آید. از یک درخت لیمو حدود ۱۶ کیلوگرم عسل و از یک هکتار تحت کشت حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم عسل به دست می آید.

    ۳۰عسل هویج

    عسل هویج به رنگ زرد تیره بوده و عطر مطبوعی دارد. بیشتر از گل های سفید چتردار هویج وحشی یا پرورشی به دست می آید.

    ۳۱عسل اکالیپتوس

    زنبورهای عسل علاقه زیادی به شهد اکالیپتوس دارند. امروزه به دلیل گونه های متنوع این گیاه طعم و عطر قوی و فواید درمانی زیاد آن برداشت عسل اکالیپتوس در سراسر دنیا انجام می شود. عمده برداشت عسل اکالیپتوس در کشور ما در شهرستان های فسا و جهرم صورت می گیرد که از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد ادامه دارد. عسل اکالیپتوس دارای طعم نامطبوعی است و ارزش پزشکی زیادی دارد و برای درمان سل ریوی، بهبود آنفولانزا و سرما خوردگی، درمان تنگی نفس، درمان کننده عفونت دستگاه ادراری و برای بهبود اختلالات گوارشی توصیه می شود.

    ۳۲عسل قاصدک

    عسل قاصدک به رنگ زرد طلایی، ضخیم و چسبناک است. این عسل به سرعت بلوری (شکرک) شده و طعم قوی دارد. عسل قاصدک از شهد گیاهانی که در هر منطقه به میزان زیاد رشد می کنند، به دست می آید. عسل قاصدک دارای ۳۶ درصد گلوکز و ۴۲ درصد فروکتوز است.

    ۳۳عسل تمشک

    این عسل با رنگ سفید و عطر و طعم بسیار مطلوب، خیلی خوشمزه بوده و به سرعت در دهان آب می شود. عسل تمشک از شکوفه های تمشک به دست می آید. تمشک جنگلی در هر هکتار حدود ۷۰ کیلوگرم و تمشک کشت شده آبی در هر هکتار تقریبا ۵۰ کیلوگرم عسل می دهد. این عسل دارای ۳۴ درصد گلوکز و ۴۱ درصد فروکتوز است.

    ۳۴عسل سنبل

    عسل سنبل دارای رنگ زرد طلایی و عطر ملایم است. این عسل که یکی از بهترین انواع عسل ها بوده، زنبور عسل آن را از شهد گل های زرد کم رنگ یا آبی متمایل به بنفش درختچه های روغنی پایا می سازد.

    ۳۵عسل زیرفون

    عسل زیرفون یکی از بهترین عسل ها می باشد و به خاطر طعم عالی که دارد، ارزشمند است. عسل تازه استخراج شده، زلال و عموما به رنگ زرد کم رنگ یا سبز است. عسل زیرفون محتوی ۳۶ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز است. طعم خوشبو و مزه قابل ملاحظه ای دارد و پس از خوردن مزه تلخی در دهان می گذارد که خیلی سریع از بین می رود. در پزشکی تجربی به عنوان عرق آور و به صورت خنکی مصرف زیادی دارد، از یک درخت زیرفون حدود ۱۶ کیلوگرم عسل به دست می آید.

    ۳۶عسل اکلیل کوهی

    عسل اکلیل کوهی عسلی است با کیفیتی عالی و مزه های دلپسند، به رنگ کهربایی روشن یا سفید با بوی خوش وانیل می باشد. محتوی ۳۷ درصد گلوکز و ۴۰ درصد فروکتوز است. از یک هکتار زمین گیاه خودرو ۲۰۰ کیلوگرم و از یک هکتار زمین تحت کشت اکلیل کوهی حدود ۶۰۰ کیلوگرم عسل به دست می آید.

    ۳۷عسل اسپرس

    عسل اسپرس، به رنگ زرد زرین، بسیار خوشبو، مزه ای دلپسند و خاص دارد. یک هکتار تحت کشت اسپرس حدود ۱۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم عسل عالی می دهد.

    * عسل خلنگ

    رنگ: قهوه ای متمایل به قرمز، تیره
    بو: شدید
    طعم: مخصوص
    شکل ظاهری: نیمه روان و شدیدا چسبنده
    کاربردهای آن: بهترین ضدعفونی کننده ادراری است که در صورت وجود ورم مثانه و پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. این عسل به خاطر مدر بودنش برای افراد مبتلا به روماتیسم نیز مفید است. عسل خلنگ هم چنین علیه عفونت های روده ای نیز مصرف می شود.

    خواص ژله رویال ، تنظیم فشار خون :

    ژله رویال که با نام های شاه انگبین، ژله سلطنتی و غذای ملکه نیز شناخته می شود، یکی از شاخص ترین محصولات زنبور های عسل است. فرایند ساخت این ماده بسیار سخت و دشوار است و از همین رو ژله رویال قسمت بسیار بالایی دارد. زنبور های عسل از این ماده برای غذا دادن به لارو ها در روز های اولیه زندگی و ملکه خود استفاده می کنند. خواص ژله رویال باعث شده است تا قرص ها و داروهای زیادی با استفاده از آن ساخته شوند. علی رقم این خواص، ژله رویال بسیار آلرژیک است و معمولا اگر بیش از 5 گرم مصرف شود، عوارض جانبی از خود بجای می گذارد.

    تنظیم فشار خون:

    تحقیقات نشان داده است که برخی از پروتئین های موجود در ژله رویال تاثیر مستقیمی بر فشار خون انسان دارند. در سال 2011 دکتر استیون لارنسون دریافت که مصرف ژله رویال می تواند فشار خون را کاهش بدهد. استفاده از خواص ژله رویال مانند یک وازودیلاتور عمل می کند و به همین دلیل می توان از آن برای کاهش استرس روی عروق خونی و قلب استفاده کرد. متاسفانه پر فشاری خون هیچگونه نشانه ای ندارد و از همین رو تشخیصش بسیار سخت است. به همین دلیل است که پزشکان به این بیماری لقب قاتل خاموش را داده اند.

    تنظیم سطح کلسترول:

    1. کلسترول ها ملکول های چربی هستند که اگر بیش از اندازه دریافت شوند در رگ های خونی و شریان ها انسداد ایجاد می کنند و اینگونه باعث ایجاد فشار به قلب می شوند. این موضوع ب مشکلات خطرناکی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شراین را بروز می دهد. برخلاف اینکه اکثر مواد شیرین باعث بالا رفتن سطح کلسترول می شوند، خواص ژله رویال می تواند این ماده را کاهش دهد. در واقع، تحقیقات ثابت کرده است اگر شما به طور منظم از این ژله استفاده کنند، سطح HDL شما افزایش پیدا خواهد کرد.

    جلوگیری از سرطان:

    ویژگی های آنتی اکسیدانی موجود در ژله رویال می تواند یک فاکتور عالی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان شود. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر آسیب های وارده به بافت های داخلی به دلیل رادیکال های آزاد رخ می دهند. رادیکال های آزاد مولکول های سرگردانی هستند که به دلیل متابولیسم آزاد می شوند. این مولکول ها به سلول ها چسیده و آنها را با اکسیده کردن به بافت های سرطانی تبدیل می کنند. از مهم ترین موادی که می توان از آن برای خنثی سازی رادیکال های آزاد استفاده کرد، آتی اکسیدان ها هستند. ژله رویال یکی از مهم ترین منابع برای دریافت آنتی اکسیدان ها بشمار می رود.

    کاهش التهاب:

    التهابات داخلی یکی از عمده دلایل ابتلا به بیماری های مزمن به شمار می روند. خواص ژله رویال سرشار از آنزیم های فعال است که ویژگی ضد التهابی دارد. از مهم ترین بیماری های التهابی می توان به آرتریت و نقرس اشاره کرد. معمولا 65 درصد افراد در سنین کهنسالی با این بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند. شما می توانید با استفاده از مواد حاوی خواص ضد التهابی مانند ژله رویال از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید. یکی از مهم ترین نکاتی که باید در مورد ژله رویال استفاده کرد این است که گرما، آنزیم های فعال را خنثی می کند و به همین دلیل شما باید این ماده را سرد مصرف کنید.

    خواص ژله رویال و درمان نازایی:

    یکی از مهم ترین خواص ژله رویال درمان نازایی است. استفاده از این ماده برای بچه دار شدن، سابقه ای 500 ساله دارد. با اینکه هنوز عملکرد دقیق این ماده آشکار نشده است، بسیاری باور دارند در این ماده ویژگی هایی وجود دارد که باعث می شود زنبور ملکه بتواند به راحتی تولید مثل کند. ظاهرا پروتئینی که بر مورفولوژی ملکه تأثیر می گذارد، اصلی ترین عامل می باشد. مشاهدات نشان می دهد مردانی که از این ژله استفاده می کنند، میزان تحرک اسپرم هایشان افزایش پیدا کرده و در نتیجه شانس باروری بیشتر می شود.

    کاهش وزن:

    لسیتین یکی از اجزای ژل رویال است که می تواند کلسترول را به طور موثر کم کند، عملکرد کبد را بهبود بخشد و هضم سالم را افزایش دهد. همه این چیزها می توانند به کاهش وزن کمک کنند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد آنزیم های فعال موجود ژله رویال متابولیسم را بیشتر می کنند که این موضوع باعث افزایش سرعت چربی سوزی می شود.

    خواص گرده گل در طب سنتی:

    گرده به معنای پودر نرم است و گرده گل دانه های خیلی کوچکی هستند که در انتهای پرچم گلها قرار می گیرند و از عوامل بارور شدن گیاهان به شمار می روند.

    گرده گل همان اسپرم گیاهی است که فواید زیادی دارد. گرده گل توسط زنبور عسل جمع آوری می شود و غذای زنبورهای جوان است و یکی از کامل ترین خوراکی های طبیعت به حساب می آید.

    گرده گل  یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی که به دنبال استفاده از منابع طبیعی و غیر صنعتی و همچنین غیر شیمیایی دارویی می باشند، است. گرده گل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را شامل می شود و از هر منبع حیوانی دیگری پروتئین بیشتری دارد. همچنین نقش اصلی در تغذیه زنبورهای عسل دارند و تنها منبع پروتئینی برای آنها به شمار می روند . حدود نیمی از پروتئین گرده گل به شکل آمینو اسیدهای آزاد است که آماده استفاده مستقیم توسط بدن هستند.

     

    این دانه های کوچک معجزه آسا، در بر گیرنده ترکیباتی هستند که گیاهان برای استفاده خود در ابتدای مراحل رشد نیاز دارند. ترکیب شیمیایی گرده گل با توجه به عامل‌های مختلفی از جمله منشأ گیاهی، گونه زنبور جمع‌آوری کننده و منشأ جغرافیایی آن، با یکدیگر تفاوت دارد، اما صرف نظر از این گوناگونی گرده شامل ویتامینهای (آ، ب، ث،ای) کارتنوئیدها، فولیک اسید، آمینو اسیدها می باشد. لستین به پایین آوردن وزن و کنترل آن از طریق تجزیه ی چربی کمک می کند.

    گرده گل ،همه ترکیبات ضروری برای زندگی را شامل می شود عناصر جوانی بخش آن مانند مخمر جو و گندم است .زنبور عسل گرده هایی را انتخاب می کند که مواد نیتروژنی بیشتری دارند و بقیه را رها می کند ۲۰ درصد از گرده شامل آمینو اسید ها چربی هاو پروتئینها ، کاروتنوئیدها ، پلی‌فنول‌ها ست و منبع غنی مواد معدنی منیزیم و کلسیم و مس و منگنز، پتاسیم، سدیم، منگنز،روی ، آهن، و مس می باشد.گرده گل سرشار از ویتامین های(ب 1، ب2، ب3، ب5،ب12) ویتامین (ث و دی) می باشد. اختلاف مقدار ویتامین‌ها بین گونه‌های مختلف گرده گل، می‌تواند نشان دهنده تفاوت منشأهای گیاهی این گرده‌های گل باشد.

    خواص گرده گل برای سلامتی:

    برای اینکه متوجه خواص گرده گل شوید، جالب است بدانید که میزان پروتئین صد گرم گرده گل تقریباً با میزان پروتئین موجود در صد گرم گوشت قرمز برابر بوده و می تواند از این نظر با فراورده های گوشتی رقابت کند. در حقیقت برای کسانی که قادر به مصرف گوشت قرمز نیستند، گرده گل می تواند بهترین جایگزین جهت تأمین پروتئین بدن باشد.

    برخی متخصصان به افراد بالای 50 سال توصیه می کنند، برای اجتناب از بیماری ورم پروستات روزانه یک قاشق چای خوری گرده گل مصرف کنند. به عقیده آنها با مصرف منظم و روزانه گرده گل می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند.

    همانطور که گفتیم در گرده گل،آمینو اسید وجود دارد و باید به این نکته توجه داشت که برخلاف گوشت قرمز یا سفید، در گرده گل اغلب آمینو اسیدها به صورت آزاد شده هستند. در نتیجه جذب آن ها برای سلول های بدن ساده تر بوده و خیلی سریع تر جذب می شوند. این موضوع به این برمی گردد که گرده گل باید تأمین کننده انرژی لازم برای زنبورهای تازه متولد شده باشد. زنبورهایی که توانایی کمی در هضم مواد غذایی دارند و نیاز است که به ساده ترین شکل مواد غذایی لازم را دریافت کنند. با توجه به خواصی که گرده گل دارد می توان در  تولید انواع داروهای گیاهی استفاده کرد.

    7

    ایمن شدن در برابر بیماری های قلبی:

    یکی از خواص گرده گل، این است که بدن فرد را در برابر بیماری های قلبی ایمن نگه می دارد. در واقع یکی از بیماری های شایع در جهان، انواع بیماری های قلبی و عروقی است. دلیل شیوع این بیماری ها مصرف روغن های چرب ترانس و صنعتی است. با مصرف روغن های موجود در بازار، پس از گذشت سالها کلسترول خون افراد از سطح مجاز خود بالاتر می رود  و به مرور زمان باعث گرفتگی عروق شده و انواع بیماری های قلبی را پیش می آورد. یکی از خواص گرده گل، زدودن چربی های کلسترول دار و پاک کردن رگ ها از لیپیدهای چربی است.در واقع عصاره گرده گل می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، به همین خاطر می توان گفت که یکی از مهم ترین خواص گرده گل، کاهش کلسترول خون است؛ که مصرف کننده را در برابر انواع بیماری های قلبی و عروقی ایمن می کند. در افراد مبتلا به نزدیک بینی که در اثر گرفتگی شریان ها ایجاد شده است نیز مکمل های گرده گل میزان کلسترول را کاهش داده و باعث افزایش بینایی آنها می شود.

    خواص آنتی اکسیدانی گرده گل

    یکی از خواص گرده گل، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. همین طور که فلزات در تماس با رطوبت یا اکسیژن هوا اکسید می شوند، بافت های سلولی بدن هم به مرور زمان اکسید می شوند و دچار زنگ زدگی می شوند. موادی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، در واقع جلوی این کار را می گیرند و روند آن را کند می کنند. به همین خاطر است که متخصصان تغذیه بسیارتأکید میکنند که موادغذایی حاوی انتی اکسیدان مصرف کنیدحفلاونوئید، کورستین، گلوتاتیون و … از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که بدن می تواند از آن ها استفاده کند و گرده گل مقادیر فراوانی از این آنتی اکسیدان ها را درون خود دارد.

    البته میزان آنتی اکسیدان موجود در گرده گل بستگی به موقعیت کندوهای زنبورهای عسل و نوع گیاه مصرفی آن ها نیز دارد. مصرف روزانه گرده گل به خاطر خواص آنتی اکسیدانی اش می تواند شما را در برابر بیماری هایی مثل انواع سرطان و دیابت ایمن کند.

     خواص آنتی اکسیدانی موجود در گرده گل بدن را در برابر گرفتگی عروق ایمن می کند . در واقع آنتی اکسیدان ها جلوی رسوب کردن روغن های چرب ترانس را می گیرد  و باعث پاک شدن خون از چربی های مضر می شود

     تقویت عملکرد کبد

    کبد یکی از مهم ترین اجزای بدن هر فرد است. اهمیت کبد وقتی مشخص می شود که بدانید سموم بدن به کمک کبد پاکسازی شده و از درون بدن دفع می شود. یکی دیگر از خواص گرده گل، کمک به دفع سموم بدن است.مطالعات نشان داده اند که گرده گل توانایی های سم زدایی آن را تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گرده گل از کبد در برابر صدمات ناشی از چندین ماده سمی از جمله مصرف بیش از حد دارو محافظت می کند. گرده گل علاوه بر پیشگیری حتی باعث بهبود کبد بیمار نیز می شود. مصرف گرده گل برای کسانی که سیگار می کشند یا از دخانیات دیگری استفاده می کنند، می تواند یک ماده مغذی خوب باشد. همچنین اگر به فکر ترک سیگار افتاده اید و می خواهید بدن خود را از سموم پاک کنید، می توانید از خواص گرده گل کمک بگیرید.

    مصرف گرده گل و درمان ورم پروستات
    یکی دیگر از خواص گرده گل، درمان ورم پروستات می باشد. مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج است ، دارد.

     برخی متخصصان به افراد بالای 50 سال توصیه می کنند، برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات روزانه یک قاشق چای خوری گرده گل مصرف کنند. به عقیده آنها با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثرمی داند.

    11

    استفاده از خواص گرده گل به عنوان ماسک صورت:

    داشتن پوست زیبا و شاداب در گرو داشتن تنی سالم و بدون درد است. مصرف مداوم گرده گل علاوه بر اینکه سلامتی را برای شما به همراه خواهد داشت باعث خواهد شد تا صاحب پوستی روشن و درخشان شوید. از طرفی دیگر مشکلات روزمره از یک طرف و آلودگی هوا از طرف دیگر باعث می شود تا پوست خسته و تیره به نظر برسد که گرده گل با فوایدی که برای پوست دارد باعث رفع این خستگی نیز می شود.

    گرده گل مواد غذایی فراوانی دارد. به طور کلی گفته می شود که در این ترکیب فراوری شده، نزدیک به دویست و پنجاه ماده غذایی وجود دارد. به همین خاطر می توان از این ترکیب فراوری شده به عنوان یک ماسک خوب برای صورت نیز استفاده کرد. ماسک صورت تهیه شده از گرده گل به خاطر ویتامین های متنوع و خاصیت آنتی باکتریالی، باعث پاک سازی پوست شده و به آن ظاهری درخشان و زیبا می دهد.

    درمان زخم ها با گرده گل:


    از دیگر خواص گرده گل، درمان زخم ها می باشد. با توجه به خواص گرده گل، می توان در مواقعی که فردی دچار سوختگی یا جراحات موضعی شده از گرده گل برای درمان آن استفاده کرد. در داروهای شیمیایی که برای درمان زخم های عمیق تجویز می شوند، مقادیری سولفادیازین نقره وجود دارد. این ترکیب شیمیایی در حقیقت مثل یک لایه محافظ عمل کرده و جلوی ورود باکتری های عفونت زا را می گیرد. در گرده گل هم ترکیب شیمیایی فراوانی وجود دارد و به همین خاطر می توان از آن برای پانسمان زخم های عفونت زا استفاده کرد. ضمن اینکه گرده گل مقدار فراوانی پروتئین، ویتامین و دیگر ترکیبات مؤثر در سوخت و ساز بدن را دارد و می تواند به خوب شدن این زخم ها نیز کمک کند.

    کنترل سطح کلسترول خون:

    مصرف مداوم و منظم گرده گل سبب می شود تا سطح کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به سطح نرمالی برسد. البته باید مصرف به صورت مداوم باشد تا تاثیر بگذارد و نباید انتظار داشته باشید تا با یک با دو بار مصرف گرده گل به یکباره سطح کلسترول خونتان پایین بیاید و به سطح مطلوب برسد.

    رفع بیماری های معده و روده:

    اگر دائما در معده و سیستم گوارشی خود مشکل دارید، شاید این خاصیت گرده گل بتواند به شما کمک کند. همانطور که گفتیم، گرده گل در حقیقت محصولی فراوری شده و زود هضم است که زنبورها برای نوزادان خود تولید می کنند. این محصول سرشار از مواد معدنی مقوی و همچنین آنزیم های لازم برای هضم است. به همین خاطر می تواند در هضم مواد غذایی به کمک سیستم گوارشی آمده و فرد را از دست بیماری های معده و روده راحت کند. دلیل دیگری که خواص گرده گل می تواند به سیستم گوارشی کمک کند، آنزیم ها و آمینو اسیدهایی است که در این ترکیب وجود دارد و بدن ما، خود قادر به تولید آن نیست.

    گرده گل یک ماده غذایی کم کالری است که مخصوصا زمانی که همراه با عسل به مصرف می رسد تاثیر بسیاری در دفع چربی های اضافه بدن و کنترل وزن دارد. از طرف دیگر گرده گل تاثیر زیادی بر سوزاندن کالری بدن از طریق بالا بردن متابولیسم بدن را دارد. پس کسانی که قصد کمک کردن وزنشان را دارند می توانند گرده گل را به همراه عسل در رژیم غذایی خود قرار دهند.


    افزایش میل جنسی:


    یکی دیگر خواص گرده گل، افزایش میل جنسی می باشد. کسانی که به فکر فرزندآوری هستند و دنبال دارویی می گردند که بتواند آنها را در این کار کمک کند، بهتر است از گرده گل استفاده کند. مصرف روزانه گرده گل در مردان، میل جنسی آن ها را زیاد می کند و به بهبود عملکرد پروستات آن ها کمک می کند. در خانم ها نیز، مصرف روزانه این فراورده باعث می شود دوره قاعدگی آن ها منظم شود و فعالیت تخمدان هایشان بیشتر شود. به همین خاطر است که امروزه از گرده گل به عنوان یک داروی افزایش میل جنسی نام برده می شود.

    مصرف گرده گل و درمان یبوست:

    گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه دو قاشق سوپ خوری از گرده گل برای درمان استفاده کنند. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند.

    دفع چربی و کنترل وزن:

    گرده گل یک ماده غذایی کم کالری است که مخصوصا زمانی که همراه با عسل به مصرف می رسد تاثیر بسیاری در دفع چربی های اضافه بدن و کنترل وزن دارد. از طرف دیگر گرده گل تاثیر زیادی بر سوزاندن کالری بدن از طریق بالا بردن متابولیسم بدن را دارد. پس کسانی که قصد کمک کردن وزنشان را دارند می توانند گرده گل را به همراه عسل در رژیم غذایی خود قرار دهند.

    افزایش طول عمل:


    مصرف روزانه گرده گل باعث طول عمر بیشتر می شود. همان طور که گفتیم این فراورده خاصیت فراوانی دارد،از خاصیت آنتی اکسیدانی آن گرفته تا کمک به بهبود عملکرد کبد انسان. تا جلوگیری از ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها. ضمن اینکه گرده گل حاوی بیش از دویست و پنجاه ماده مقوی است؛ که به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. در نتیجه می توان گفت که مصرف گرده گل باعث افزایش طول عمر ما می شود.


    نحوه تهیه گرده برای مصارف انسانی::

    گرده تخم گیاه نر است  که در شکوفه ایجاد می شود و زنبور آنرا جمع می کند و با تراوشات خودش می آمیزد. زنبور گرده گلها را بوسیله زبان و فکین جمع می کند و با ترشحات دهان آمیخته و توسط پاهای جلو آنرا از دور دهان خود جمع می کند و پاهای عقب آنها را حمل می کند.

    کندو دارای حجره های بزرگی است که ملکه در آن تخم می گذارد و در حجره های کوچکتر زنبورها عسل و گرده را انبار می کنند.

    بازرگانان گرده ی کندو برای جمع آوری گرده تورهای سیمی با روزنه های کوچک تعبیه می کنند که پاهای زنبور هنگام ورود به کندو از گرده تمیز می شود. گرده ها از توری گذشته و بر روی سینی زیرین می افتند.

    این دانه ها بعد از الک کردن و جمع آوری مواد خارجی بسته بندی و پرس می شوند. گرده ها باید تا زمان استفاده در فریزر نگهداری شوند. گرچه میزان مشخصی برای استفاده از گرده در دسترس نیست اما اکثر مردم میزان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز استفاده می کنند. غالب گرده هایی کشور چین آلوده اند زیرا زنبورداران چینی از پوشش های سربی برای کندو هایشان استفاده می کنند. این ذرات در کندو وارد شده و باعث آلودگی آن می شوند.

     

     

     

     

     

     

     

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    ارسال دیدگاه