با خواص برنج و رنگ های آن بیشتر آشنا شوید

گیاه برنج
  • با انواع برنج در دنیا آشنا شوید:

    برنج از مهم ترین غلات و اقلام غذایی جهان است که ده ها راه مختلف برای دسته بندی آن وجود دارد، نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، اما اینها در دو گونه کلی جای می‌گیرند. دو گونه اصلی شامل برنج «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمی sativa indica می‌شوند

    اما به طور کلی برنج دانه ای است در اندازه های بلند، متوسط و کوتاه. برنج هایی که در دسته بندی اصلی قرار می گیرند رایج ترین برنج هایی هستند که می توانید از سوپر مارکت ها و خواربار فروشی ها تهیه کنید. علاوه بر این دسته بندی، برنج های خاص دیگری هم وجود دارند که با گذشت زمان بیشتر به بازار معرفی می شوند. 

     

    برنج در طب سنتی ایران:

    در طبیعت آن اختلاف نظر وجود داشته بعضی آن را گرم و بعضی سرد و بعضی معتدل می‌دانند ولی در مورد طبع خشک بودن آن اتفاق نظر وجود دارد و بعضی مرکب القوی دانسته‌اند زیرا اگر در آب بجوشد و آبکش کنند و چلو بپزند، خود برنج، طبع سرد و آب آن طبع گرم خواهد داشت.

    تولیدکننده خلط صالح و خواب‌های خوب بوده، در درمان پیچش شکم و زخم روده، اسهال خونی، اختناق رحم، امراض کلیه و مثانه مفید است. خوردن برنج با شیر و شکر بسیار مقوی بوده و محرک نیروی جنسی و چاق‌کننده می‌باشد. برنج پخته در اشخاص با طبع گرم تولید حرارت و در اشخاص با طبع مرطوب ایجاد رطوبت می‌کند، به همین دلیل اغلب پزشکان در هنگام بیماری، خوردن آن را منع کرده‌اند، ولی در زمان سلامتی آن را کاملاً تجویز می‌کنند، چون باعث طول عمر و صحت مزاج است. چلتوک (سبوس)  برنج دارای مقدار زیادی ویتامین B می‌باشد.

    برنج دارای حالت جمع‌کنندگی و یبوست‌آور است و به تنهائی خاصیت غذائی کمی دارد. برای مبتلایان به فشار خون مفید است.

    هرگاه با دوغ تازه یا ماست یا سماق خورده شود، انواع اسهال صفراوی و التهابات و حرارت معده را از هر نوع عطش، استفراغ را نیز برطرف می‌کند، به خصوص شیر برنج تهیه شده از شیر بز برای اسهال مفید است، حتی اسهالی که همراه شکم پیچه باشد.

    برای درد دور ناف یا به قولی ناف افتادگی، پلوئی که با پیه پشت بز چرب شده باشد، یا در صورت عدم وجود با روغن حیوانی بسیار مفید است.

    خوردن برنج پخته باعث دیدن خوابهای خوب می‌شود، به شرط آنکه در خوردن آن زیاده روی نشود.

    خوردن آب برنج پخته مخلوط با شیر ضمن نرم کردن سینه و قوه جنسی را تقویت می‌بخشد. بهتر است آب برنج با شیر به نسبت مساوی مخلوط گردد.

    تنقیه آب برنج پخته جهت زخم روده و معده نافع است.

    ضماد برنج با پیه جهت گشودن دمل مفید است؛ و در ضمن برای جلا دادن جواهر نیز استفاده می‌شود.

    پاشیدن پودر خاک برنج بر روی زخم‌های تازه مفید است.

    نوشیدن سوپی از آرد برنج با پیه کبد بز جهت اسهال شدید و بیماری‌های حاصله از آن و زخم روده بسیار مؤثر است.

    برای خون‌ریزی دماغ، به بینی کشیدن پودر و گردی که در موقع برنج کوبی بدست می‌آید، مفید است.

    برخی آش تهیه شده از پوسته برنج که کاملاً غربال نکرده باشند، را برای تقویت دهی رشد مو مفید می‌دانند. البته پوسته کاملاً غربال نکرده برنج را برخی افراد مسموم‌کننده و برخی دیگر عامل سردرد دانسته‌اند.

    زیانهای برنج:  برنج برای اشخاصی که دچار قولنج یا مستعد قولنج هستند، خوب نیست. منظور از قولنج در اینجا دردهای ناگهانی در محدوده شکم است که گاهی اوقات برای برخی افراد رخ می‌دهد.

    مصرف زیاد برنج می تواند باعث دل درد و بسته شدن منافذ ومجاری داخلی بدن گردد.

    مقداری عنصر آرسنیک در برنج غیر ارگانیک وجود دارد و مصرف بیش از اندازه برنج می تواند این ماده سمی را وارد بدن کند و منجر به بیماری هایی همچون سرطان شود

    مصلح برنج: خیساندن برنج در آب سبوس گندم و خوردن آن با شیر و شیرینی جات مصلح برنج است. از دیگر مصلحات برنج، زیره سیاه و زعفران می باشد.

     

     

     

     

     

    انواع برنج کدامند؟

    گروه اول: برنج‌های دانه بلند

    ۱. برنج سفید:

    برنج سفید دانه بلند یکی از شناخته شده ترین انواع برنج در هر آشپزخانه ای است و معمولا به روش جذبی در یک قابلمه با مقدار مشخصی آب پخته می شود. برنج این آب را جذب می کند، بافتی نرم و پف کرده به دست می آورد و دانه های آن از هم متمایز هستند. برنج سفید فاقد ویتامین و مواد معدنی است. با این وجود مواردی هم وجود دارند که برنج سفید را گزینه بهتری نسبت به برنج قهوه‌ای می‌کند مانند تحمل بیشتر گوارشی.
    فیبر و مواد مغذی:

    برنج سفید و قهوه‌ای محبوب‌ترین انواع برنج هستند و هر دو منشأ مشابه دارند.  برنج سفید از سبوس و جوانه خود جدا می‌شود و اندوسپرم را نیز از دست می‌دهد. سپس به منظور بهبود طعم، افزایش ماندگاری و افزایش خواص پخت و پز، پردازش می‌شود.
    با این حال، در ایالات متحده و بسیاری از کشور‌های دیگر، برنج سفید به طور معمول با مواد مغذی اضافه شده، از جمله آهن و ویتامین‌های گروه B. مانند اسید فولیک، نیاسین، تیامین و… غنی می‌شود.
    در برنج کربوهیدرات به مقدار فراوان یافت می‌شود که باعث افزایش تولید سروتونین در بدن شده که این ماده برای بهبود خلق‌وخو بسیار مفید است. اگر می خواهید خلق و خوی خود را بهبود ببخشید بهتر است از برنج سفید استفاده کنید.

    خواص برنج برای بهبود عملکرد سیستم عصبی:

    برنج شامل ویتامین‌های مختلف گروه ب می باشد که این ویتامین ها نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سیستم عصبی ایفا می‌کنند و به تولید انتقال دهنده عصبی که بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کند کمک می‌کند.

    خواص برنج برای سلامت قلب و عروق:

    شما می‌توانید برنج را به منظور کاهش سطح کلسترول بد خون مصرف کرده و به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد از تشکیل پلاک در رگ‌های خونی جلوگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

     خواص برنج برای کودکان و نوزادان:

     میزان بسیار زیاد ویتامین D در زنان وقتی که باردار باشند می تواند خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودکان را در طی دو سال اول افزایش دهد. این بدان معنی است که زنان باردار به برنج احتیاج دارند اما نه زیاد.

    جهت جلوگیری از سوء تغذیه کودکان، استفاده از غذای خانگی کودک بر پایه ماش و برنج توصیه می‌شود.

    سعی کنید در مصرف برنج سفید زیاده‌روی نکنید چرا که دارای نشاسته بالا بوده و همچنین کالری زیادی دارد که این امر باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود.

    تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که برنج سفید را بیش از حد مصرف می‌کنند شاخص توده بدنی و دور کمر بیشتری نسبت به افرادی که برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند دارند.

    زیاده روی و مصرف بی رویه برنج موجب جوش صورت، سستی و ضعف بدن، یبوست، اسیدی شدن خون و قولنج می شود.

    افراد مبتلا به قند خون، یبوست، تب، آسم و کولیت باید در مصرف برنج احتیاط نمایند.

    افرادی که به دلایل خاصی بدن آنها نیاز به کلسیم بالایی دارد نباید از سبوس برنج به میزان زیاد استفاده کنند.

    توجه داشته باشید که مصرف  برنج کشت دوم، توصیه نمی شود.

    زیاده روی در مصرف کته باعث می شود که زودتر چاق شوید.

    برنج سفید

    ۲. برنج قهوه ای:

    برنج قهوه‌ای دانه بلند نوع کامل برنج سفید است که سبوس و لایه های گیاهی از آن جدا نشده‌اند، به همین دلیل برنج قهوه ای طعمی فندقی دارد و زیر دندان حس می‌شود. یکی از سریع ترین روش ها برای طبخ برنج به قول ما ایرانی ها دم کردن، یا به قول فرنگی ها ب‍ه شیوه پاستا درست کردن است. به این شکل که برنج را داخل یک قابلمه بزرگ حاوی آب جوش می ریزید و می گذارید بجوشد تا نرم شود، سپس به کمک آب کش آب اضافی را خالی می کنید. به کمک این روش می توان برنج قهوه ای را به خوبی طبخ کرد.

    خواص برنج قهوه ای در طب سنتی:

    برنج بعد از گندم مهمترین غذای بشر را تشکیل میدهد.

    یکی از انواع برنج، برنج قهوه ای (برنج سبوس دار) است که جایگاه مهمی در طب سنتی داشته و متخصصان تغذیه قرار دادن برنج قهوه ای در رژیم غذایی روزانه حداقل به میزان دو بار در هفته، برای همه گروههای سنی را توصیه میکنند. برنج را به صورت شلتوک به کارخانه می برند.

    شلتوک دارای چندین لایه است. اگر پوسته اولیه یا خارجی ترین لایه آن برداشته شود، برنج قهوه ای به دست می آید.

    برنج قهوه ای جزو غلات کامل محسوب شده و بسیاری از افراد مصرف آن را به خاطر خواص فراوانی که دارد به برنج سفید ترجیح میدهند.

    طبع برنج قهوه ای نیز همانند برنج سفید سرد و خشک است.

    برنج قهوه ای همان خواص برنج سفید را داشته، علاوه بر آن خواص درمانی زیر را نیز در بر میگیرد:

    برنج قهوه ای میزان فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد ، لذا مصرف آن باعث احساس سیری و در نتیجه کمک به کاهش وزن و لاغری میشود.

    مصرف برنج قهوه ای باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت و پیشرفت این بیماری میگردد.

    از خواص برنج قهوه ای حفظ سلامت سیستم عصبی بدن و هورمونهای جنسی است.

    برنج قهوه ای سرشار از منگنز بوده، که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند. مصرف یک پیمانه از این برنج ۸۰ درصد نیاز بدن به این عنصر را تامین میکند.

    منگنز جزو مهم مواد آنتی اکسیدان است و از تخریب سلول پیشگیری میکند؛ همچنین مانع رعشه، ضعف روحی، جوشهای پوستی و آسیبهای لوزالمعده است.

    استفاده از برنج قهوه ای در رژیم غذایی روزانه به تقویت استخوانها کمک شایانی میکند.

    برنج قهوه ای به دلیل غنی بودن از ویتامین B1 بر قلب و اعصاب تاثیر مطلوب می گذارد و به دلیل سرشار بودن از ویتامین B3، رفع کننده آشفتگی های روحی و اضطراب بوده و موجب خوش خلقی می شود.

    برنج قهوه ای در درمان یبوست مفید بوده و به پیشگیری و درمان سرطان روده کمک میکند.

    یکی دیگر از مهمترین خواص برنج قهوه ای، تاثیر آن بر سلامت مو و پوست بوده، مصرف این برنج از ریزش مو و سفید شدن زودرس موها جلوگیری میکند.

    برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن میزان بالایی از عنصر سلنیوم بر عملکرد غده تیروئید موثر بوده، به طور کلی در تنظیم متابولیسم هورمون تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت اساسی دارد.

    مضرات برنج :

    برنج چاق کننده می‎باشد و از این رو زیاده روی در خوردن برنج موجب ازدیاد وزن می شود .

    برنج قهوه ای برای لاغری:

    برنج قهوه ای ابزار بسیار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی است که با چاقی مبارزه می‌کنند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده است مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای دارای اثرات مثبت بر روی بدن است؛ چون موجب کاهش شاخص توده‌ی بدن و چربی آن می‌شود.

    برنج قهوه ای به افزایش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز که یکی از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی است و همچنین به بالا رفتن سطح کلسترول خوب (HDL) در افراد چاق کمک می‌کند.

    جوانه‌ برنج قهوه ای هم اثرات ضدچاقی مؤثری دارد.

    خواص برنج قهوه ای در بدنسازی:

    کربوهیدرات ها سوخت طبیعی بدن هستند و به عملکرد طبیعی مغز کمک می کنند و با سوخت و ساز بدن تبدیل به انرژی می شوند، به همین دلیل برنج قهوه ای منبع انرژی است

    سبوس برنج قهوه ای:

    خواص سبوس برنج قهوه ای ( ب کمپلکس) : خواص سبوس برنج بیشتر از خود برنج می باشد البته منظور سبوس دوم برنج یا سبوس برنج قهوه ای هست ، در کل غلاتی که سبوس دارند و سبوس از آنها جدا میشود بخشی از ویتامین ها و پروتئین های مهم خود را از دست می دهند . سبوس برنج قهوه ای حاوی فیبر ، ویتامین ب ۶ ، نیاسین ، تیامین ، پانتونیک آسید و ویتامین E می باشد .

     

     

    برنج قهوه ای

    ۳. برنج باسماتی:

    باسماتی، برنج اصلی در تهیه غذاهای هندی و پاکستانی است که با دانه های بسیار بلند، عطر و طعم متمایزش شناخته می شود. برنج باسماتی را به مدت یک تا دو ساعت قبل از پخت باید خیسانند.

    4. برنج جاسمین:

    برنج جاسمین نوعی برنج تایلندی است که دانه های بلند و نیمه شفاف دارد، بعد از پخت عطری خوش و ملایم از آن بلند می شود و بافتی چسبناک پیدا می کند. برنج جاسمین را باید قبل از پختن شست تا نشاسته اضافی خود را پس دهد.

     

    گروه دوم: برنج های دانه متوسط:

    ۱. برنج ژاپنی (برنج سوشی):

    معمولا از برنج‌های مدل ژاپنی برای درست کردن سوشی استفاده می شود اما به عنوان یک برنج ساده برای کنار غذا نیز بسیار مناسب است. این برنج به صورت خام حالتی نیمه شفاف و سفت دارد اما پس از پخت حالتی چسبنده پیدا می‌کند.

     

    برنج

    ۲. برنج بُمبا:

    بُمبا نوعی برنج اسپانیایی است که برای درست کردن غذای سنتی پایِلا استفاده می شود. برنج بُمبا دو برابر برنج دانه بلند آب جذب می کند، با این حال مثل سایر برنج های دانه کوتاه حالت چسبنده پیدا نمی کند.

     

    برنج بمبا

    گروه سوم: برنج های دانه کوتاه:

    ۱. برنج آرباریو:

    برنج آرباریو از انواع برنج ایتالیایی و یکی از فراوانترین برنج های سوپرفینو (فوق‌العاده) ایتالیایی است که در گذشته برای درست کردن ریزوتو از آن استفاده می شده است. برنج آرباریو دارای دانه های چاق و درشت و مقادیر زیادی آمیلوپکتین است. آمیلوپکتین نوعی نشاسته چسبناک است که در تبلیغات تجاری ریزوتو به عنوان عامل ایجاد کننده بافت خامه ای آن نمایش داده می شود.

    ۲. برنج قهوه ای دانه کوتاه:

    برنج قهوه‌ای دانه کوتاه مانند انواع دیگر برنج دانه کوتاه دارای سطح بالایی از آمیلوپکتین است که موجب می شود بعد از پخت کمی چسبنده شود. سبوس دست نخورده این برنج باعث می شود نسبت به برنج سفید کمی سفت باشد.

     

    برنج قهوه ای دانه کوتاه

    گروه چهارم: برنج های خاص:

    ۱. برنج سیاه چینی:

    برنج سیاه چینی که به آن برنج ممنوعه می گویند یک برنج کامل است که پس از پخته شدن شکلش را حفظ می کند، نمی‌چسبد و بافتی نرم دارد. به لطف رنگ بنفش تیره این برنج می تواند جلوه خوبی به هر غذایی بدهد.

     

    ۲. برنج وحشی:

    برنج وحشی در واقع برنج نیست، بلکه دانه نوعی گیاه موسوم به آمریکای شمالی است. امروزه بر خلاف اسم آن که انتظار می‌رود به صورت خودرو رشد کند، برنج وحشی کشت و برداشت شده و در سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسد. دانه های بلند آن که به شدت نیاز به جویدن دارند، لذت خاصی به غذاهای برنجی می‌دهند.

     

    برنج وحشی

    3. برنج کالیجیرا:

    این برنج نوعی برنج دانه متوسط متعلق به منطقه بنگال در کشور هند است که به خاطر اندازه کوچکش به آن «بچه باسماتی» می گویند. برنج کالیجیرا به طور سنتی به روش آب کش پخته می شود و به عنوان یک جایگزین خوب برای برنج باسماتی استفاده می شود.

    برنج 7

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ارسال دیدگاه