فوایدی در مورد لوبیا که سحرآمیز بودن آن را ثابت میکند

لوبیا قرمز
  • صفر تا صد لوبیا:

    لوبیا نام نوعی دانه خوراکی است. در سال ۱۵۳۳ میلادی لوبیا به نام مکزیکی اولیه‌اش «ایاکوک» از آمریکا به اروپا آورده شد و از آنجا به سایر نقاط جهان راه یافته اکنون همه ساله میلیون‌ها تن به مصرف می‌رسد و یکی از مواد غذایی نسبتاً ارزان و فراوان است.

    لوبیا با نام علمی Phaseolus vulgaris L. یکی از انواع دانه های خوراکی مقوی است

    خواص:

    لوبیا از ۲۲ درصد پروتئین، ۶۲ درصد قند کربوهیدرات  از نوع نشاسته و ۲ درصد مواد چربی تشکیل شده و یکی از مقوی‌ترین حبوبات روی زمین به‌شمار می‌رود و چون مواد پروتئینی آن نسبتاً زیاد است، عده‌ای از دانشمندان آن را بمانند عدس، «گوشت فقرا» هم نامیده‌اند. زیرا «تا حدودی» می‌تواند جای خالی گوشت حیوانی را در یک برنامه غذایی سالم پر کند و تا حدی همان مواد لازم در گوشت را به بدن برساند. لوبیا برای بعضی از مردم که دارای معده ضعیف هستند غذای سنگینی به‌شمار می‌رود و ممکن است به دشواری هضم شود. اما اگر چند روزی آن را در آب خیس کنند و هنگامی که لوبیا می‌خواهد جوانه بزند آن را بپزند، هم زودتر پخته می‌شود و هم سریعتر گوارده و جذب می‌گردد.

    این لوبیای تازه جوانه زده، دارای ویتامین‌های گوناگون هم خواهد بود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از انواع ویتامین «ب» ویتامین «ث» ویتامین «د». بنابراین فواید چنین لوبیایی خیلی بیش از لوبیای خیس نشده وجوانه نزده می‌باشد. لوبیا برای مبتلایان به رماتیسم، اختلال فشارخون و بیماری‌های کلیوی خوراک سودمندی به‌شمار می‌رود. اما بعلت سرشار بودن از کربوهیدرات نشاسته، اشخاص چاق و مبتلایان به بیماری قند (دیابت) باید از مصرف زیاد آن پرهیز کنند و نیز کسانی که به بیماری نقرس دچارند یا اوره خونشان بیشتر از حد طبیعی است به علت وجود پروتئین نسبتاً زیاد در لوبیا باید در مصرف آن احتیاط کنند و از لوبیای سبز استفاده نمایند.

    لوبیا دارای اسیدآمینه است. اسید آمینه ها در ترکیب با یکدیگر پروتئین ها را می سازند. پروتئین ها از مواد مغذی، ضروری و مهم بدن اند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، لوبیا سرشار از  پروتئین است و خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد، از جمله:

    1. لوبیا حاوی اسید فولیک بسیار است. نرسیدن اسید فولیک به بدن منجر به ضعف، خستگی، تپش قلب و از دست دادن اشتها می شود.
    2. لوبیاآنتی اکسیدان  بسیار زیادی دارد. آنتی اکسیدان ها اثرات مخرب رادیکال های آزاد را از بین می برند. رادیکال های آزاد مواد شیمیایی هستند که بر پیری، سرطان و التهاب تاثیر گذارند.
    3. بهبود سلامت قلب:افرادی که مقادیر بالای لوبیا را در رژیم غذایی خود دارند کمتر دچار حمله قلبی، سکته مغزی و یا سایر بیماری های قلبی و عروقی می شوند.
    4. دیابت و متابولیسم گلوکز:لوبیا دارای فیبر بسیار زیادی است که در پایین آوردن سطح قند خون و حتی پیشگیری از دیابت موثر است.
    5. پیشگیری از ابتلا به کبد چرب:لوبیا باعث کاهش تجمع چربی در سلول می شود. در نتیجه به سلامت کبد کمک کرده و از مبتلا شدن به کبد چرب جلوگیری می کند.

    لوبیا ارگنیک

    انواع لوبیا:

    1.عروس (لیما):

     به این لوبیا، لوبیای فندقی نیز گفته می شود، چون طعم آن بسیار شبیه به فندق است. لوبیا لیما از نظر ارزش غذایی جزء غنی ترین لوبیا هاست و مقادیر بسیار زیادی پروتئین، فیبر، کلسیم و آهن دارد. به دلیل طعم عالی این لوبیا، در انواع سالاد، سوپ، به همراه برنج و حتی کیک نیز استفاده می شود.

    2.چیتی:

         لوبیا چیتی یکی از پرمصرف ترین و محبوب ترین انواع لوبیا در ایران است. نام این لوبیا ریشه اسپانیایی دارد و به دلیل ترکیب قرمز و بژ آن به لوبیای نقاشی شده معروف است. لوبیا چیتی سرشار از ویتامین، فیبر، آهن و پروتئین است و در سلامت پوست و بدن بسیار موثر است.

    3.سفید:

        لوبیا سفید نیز از محبوب ترین لوبیاها در سطح جهان است. رشد بسیار آسانی دارد و ارزش غذایی ان نیز بسیار بالاست. لوبیا سفید کاربرد زیادی در نیروی دریایی دارد به طوری که از این لوبیا در رژیم غذایی ملوانان بسیار زیاد استفاده می شود. لوبیا سفید سرشار از فسفر، آهن و منیزیم است از این رو در تقویت حافظه، جلوگیری از کم خونی و افزایش سوخت و ساز بدن بسیار موثر است.

    4.کشاورزی

         لوبیای کشاورزی که به دلیل تولید بسیار زیاد آن در رشت به لوبیای رشتی نیز معروف است، به دلیل زمان پخت بسیار کم آن یکی از خوش پخت ترین لوبیاهاست. این لوبیا منگنز و کلسیم بسیار زیادی دارد و در تقویت استخوان ها و رشد عضلات بسیار موثر است.

    5.قرمز

       لوبیای قرمز که در ایران بسیار رایج و پر مصرف است، به جهت شباهت ظاهری به کلیه، به لوبیای کلیوی نیز نامیده می شود. لوبیا قرمز حاوی انواع ویتامین ها، اسید فولیک، کلسیم، کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است. این لوبیا در سلامت مفاصل، پاکسازی دستگاه گوارش، کاهش کلسترول و درمان دیابت بسیار موثر است.

    6.چشم بلبلی:

    لوبیا چشم بلبلی، لوبیای محبوب هندی ها و آفریقایی هاست. اما در ایران نیز بسیار پر طرفدار است و استفاده زیادی دارد. این لوبیا که با نام لوبیا گل هم شناخته شده است دارای خواص زیادی از جمله: ضد التهاب روده، درمان دیابت، درمان اسهال و تکرر ادرار است.

    7.سیاه:

      دانه های براق و سیاهی که یکی از انواع لوبیا هستند، بیشتر در آشپزی آمریکای لاتین دیده می شود. 6 نوع لوبیای سیاه وجود دارد که ظاهر و خواص تقریبا یکسان و مشابهی دارند. ترکیب لوبیا سیاه با برنج قهوه ای یک غذای سرشار از پروتئین برای گیاهخواران است. لوبیا سیاه یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین این نوع لوبیا دارای مقادیر بالایی ویتامین A، کلسیم، آهن و منگنز است که در سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، ارتقای سیستم عصبی  و کنترل قند خون موثر است.

    8. لوبیا سویا:

     سویا بسیار پر خاصیت و محبوب است. به طوری که در دهه های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و فرآورده های بسیاری نیز از آن تهیه شده است که عبارتند از: شیر سویا، پروتئین خالص سویا و پنیر سویا. این فرآورده‌ها، جایگزین های مناسبی برای شیر گاو و گوشت قرمز هستند. از جمله خواص بی نظیر سویا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. کاهش علائم و عوارض یائسگی
    2. سلامت قلبی و عروقی
    3. پیشگیری از سرطان
    4. پیشگیری از پوکی استخوان
    5. موثر در کاهش وزن

    فرآورده های لوبیا:

    در ایران فرآورده های لوبیا صرفا محدود به کنسرو لوبیا می شود، اما فرآورده‌های دیگری مانند آرد لوبیا چیتی و پودر لوبیا قرمز نیز در جهان تولید می شود و کاربردهای بسیاری دارد.   

    آرد لوبیا چیتی:

     آرد لوبیا چیتی را می توان به عنوان جایگزین آرد گندم استفاده کرد. در تحقیقی از آرد لوبیا چیتی در تولید سوسیس آلمانی استفاده شده است، که افزایش میزان پروتئین، افزایش کیفیت فیزیکی و شیمیایی را در پی داشته است.

    تجهیزات لازم برای تولید آرد لوبیا در مقیاس کوچک عبارتند از:

    1. خشک کن
    2. دستگاه آب بندی
    3. کاسه
    4. سینی ها
    5. آسیاب

    روش تولید

    پس از پاک کردن سنگ و خاک از لوبیا، با استفاده از یک کاسه بزرگ لوبیاها را خیس کنید. پس از پوست گیری از آنها، آنها را خشک کرده و آسیاب کنید تا آرد لوبیا بدست آید.

    پودر لوبیا قرمز:

    پودر لوبیا قرمز نیز به عنوان مکمل های غذایی و به عنوان مواد اولیه برای اضافه کردن به آب میوه، نان، کیک، کوکی و آب نبات استفاده می شود. به کاربردن پودر لوبیا قرمز رنگ، طعم و عطر را بهبود می بخشد و ارزش غذایی بالایی نیز دارد.

     در ایران فرآوری لوبیا و صنایع تبدیلی آن بسیار محدود است و افراد کمی درگیر این تجارت هستند. همین موضوع ورود به بازار فرآوری و صنایع تبدیلی لوبیا را بسیار آسان و پر سود می کند. تولید آرد لوبیا و صادرات آن بسیار سود آور است.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    ارسال دیدگاه